آزادی

مطالب جدید

آزادی

مطالب جدید

تماس با وزارت ورزش و جوانان فعالیت

مسئله اصلا پیچیده نیست. می‌خواهند ازدواج کنند، برای همین اعتماد می‌کنند و دست به هر راهی می‌زنند تا نیمه گمشده‌شان را پیدا کنند. حالا هم یک گروه تلگرامی که این روزها سر و صدای بسیاری به پا کرده، درست و غلط باعث و بانی این کار است.

به گزارش شرق، نام گروه خواستاگرام است. با درج نام و عکس و اطلاعات متقاضیان ازدواج و دریافت مبلغ ٢٠ تا ٤٠ هزار تومان، شرایط ازدواج آنها را فراهم می‌کند.

در شرایطی که همه نهادهای مسئول و ذی‌ربط آه از نهادشان بلند است که نرخ ازدواج پایین آمده اما شرایطش را فراهم نمی‌کنند، چقدر می‌توان به رشد چنین گروه‌هایی خرده گرفت؟ حضور چنین گروه‌هایی در تمامی جهان مرسوم است. گروه‌هایی که زنان و مردان جوان در آن با هم آشنا می‌شوند و در‌ صورتی‌ که معیارهایشان برای زندگی مشترک با هم هم‌خوانی داشته باشد، ازدواج می‌کنند.

نسرین یک ایرانی مقیم انگلستان است که از طریق یک گروه اینترنتی به نام دوستان ایرانی با همسرش سینا آشنا شده است و ازدواج کرده. او می‌گوید: «از ابتدای امر قصدم ازدواج بود و می‌خواستم با مرد ایرانی هم ازدواج کنم. دوستانم هم گروه را درست پنج سال پیش معرفی کردند و بعد عضو شدم. حدود ٢٠ پوند حق عضویت پرداخت کردم و بعد هم با همسرم آشنا شدم و ازدواج کردیم. اما مسئله‌ای که در این گروه‌ها وجود دارد، این است که هیچ دروغی از دو طرف نخواهید شنید و اگر کوچک‌ترین دروغی هر‌کدام بگویند، پیگرد قانونی دارد و حتی ممکن است هر‌ کدام از آنها به زندان بیفتند؛ یعنی همه چیز سفت و سخت کنترل می‌شود، برای همین خیالم راحت بود».

نسرین حالا دو فرزند دارد و از زندگی‌اش هم راضی است. کمی گروه تلگرامی خواستاگرام را بالا و پایین می‌کنم. در شرایطش این موارد را درج کرده‌اند: «الف: با پرداخت ٢٠ هزار تومان، محیطی با عنوان «اتاق خواستاگرام» ساخته می‌شود. به‌ این‌ طریق امکان مذاکره شما با شخص مد‌نظر فراهم می‌شود. در روش الف ما نظر طرف مقابل را جویا نخواهیم شد و شبکه ازدواج هیچ مسئولیتی مبنی بر پذیرفتن یا نپذیرفتن، همچنین مذاکره‌کردن یا مذاکره‌نکردن طرف مقابل نخواهد داشت. در این روش در صورت مذاکره‌نکردن هزینه مسترد نخواهد شد. ب: با پرداخت ٣٠ هزار تومان قبل از ساخت اتاق خواستاگرام، ضمن ارسال مشخصات و عکس شما، نظر طرف مقابل پرسیده می‌شود و در صورت مثبت‌بودن نظر طرف مقابل، اتاق خواستاگرام تشکیل می‌گردد. در روش «ب» اگر طرف مقابل نپذیرفت، می‌توانید فرد دیگری را انتخاب نمایید! پ: در‌ صورتی‌ که تمایل ندارید مشخصات خودتان را روی سیستم خواستاگرام قرار دهید ولی تصمیم دارید با فرد انتخابی خود وارد اتاق خواستاگرام شوید، باید ٤٠ هزار تومان پرداخت کنید. در‌ این‌ صورت بدون استعلام، اتاق خواستاگرام شما فعال خواهد شد و مؤسسه مسئولیتی مبنی بر پذیرفتن یا نپذیرفتن طرف مقابل نخواهد داشت و هزینه نیز مسترد نخواهد شد. توجه کنید که بابت هر بار استعلام ١٠ هزار تومان از شارژ شما کاسته می‌شود! شما می‌توانید شارژ بیشتری را برای چندین انتخاب به‌ صورت هم‌زمان پرداخت و به نوبت وارد «اتاق خواستاگرام» شوید تا شارژ شما صفر شود. اولین دیدار شما حتما باید در مؤسسه یا با هماهنگی مؤسسه انجام شود».

در میان عکس‌ها و شرایطی که دختران و پسران برای ازدواج در گروه تلگرامی درج کرده‌اند، آگهی سمیناری برای روز جمعه به نام «صندلی سفید» هم به چشم می‌خورد و همین‌طور نشانی سایتی که متعلق به همین کانال تلگرامی است؛ بنگاهی که ازدواج دختران و پسران را جوش می‌دهد. با سر زدن به سایتی که اولین بانک اطلاعاتی مجردین کشور نام دارد، می‌شود تعداد اعضا و متقاضیان ازدواج را از طریق این سیستم هم پیدا کرد. ٣٩ نفر زیر دیپلم، ٤٣٧ نفر دیپلم، ٣١٣ نفر فوق‌ دیپلم، 1409 نفر کارشناسی، ٧٢٤ نفر کارشناسی ارشد، ١١٤ نفر دکترا و ٢٣ نفر پزشک عمومی، ١٣ نفر پزشک متخصص و 5979 نفر هم بدون اطلاعات عضو هستند. جالب اینجاست که این افراد نسبت به سابقه ازدواج هم تفکیک شده‌اند. بدون‌ سابقه ازدواج 2248 نفر، متارکه‌کرده در دوران عقد ١١٦ نفر، متارکه‌کرده بدون فرزند ٣٠١ نفر، متارکه‌کرده با فرزند ٣٣٧ نفر و دارای سابقه فوت همسر ٥٣ نفر هستند.

مینا یکی از دخترانی است که عضو گروه دختران خواستاگرام است و تنها با ١٩ سال سن دلش می‌خواهد زودتر ازدواج کند. برای همین عضو گروه خواستاگرام شده. او می‌گوید: «تا به حال دو بار در دفتر برایم قرار خواستگاری گذاشته‌اند. آدم‌هایی را که دیده‌ام خیلی دوست نداشتم اما مسئولان بانک مجردها می‌گویند پسرهای خوبی هستند. یکی از آنها خیلی شلخته به نظر می‌رسید و یکی دیگر هم بی‌خیال بود».

مینا در پاسخ به اینکه چرا اینقدر زود دست به دامن این نوع ازدواج شده، می‌گوید: «به خاطر اینکه هم از وضعیت خانه‌مان خسته شده‌ام، هم می‌دانم به خاطر شرایطم کسی به خواستگاری‌ام نمی‌آید. ما خانواده خیلی پولداری نیستیم و پدرم هم معتاد است و من می‌خواهم خودم به خواسته خودم ازدواج کنم و از شر خانه هم خلاص شوم و برای همین هر کاری می‌کنم تا زودتر ازدواج کنم.»

آرمان داوری، مدیریت این بانک اطلاعاتی درباره آن اظهار کرد: «این بانک اطلاعاتی یک سازمان مردم‌نهاد است و مجوز خود را از وزارت کشور گرفته است».

وی که ادعا می‌کند دکترای مدیریت بهداشت دارد و می‌گوید بیش از ١٧ سال است که سمینار ازدواج برگزار می‌کند، در پاسخ به این سؤال که آیا مجوز انتشار عکس‌های افراد را در فضای عمومی دارد یا خیر، می‌گوید: «ما یک اساسنامه داریم، نه جزئیات‌نامه و در آن قید شده کمک به تحکیم و تشکیل بنیان خانواده، کمک به ازدواج جوانان از طریق شبکه جهانی اینترنت و اخیرا هم کمک به ازدواج جوانان در فضای مجازی و ما طبق اساسنامه عمل کردیم».

وی با اعلام اینکه ما به ازدواج حدود ٦٠٠ زوج کمک کرده‌ایم افزود: «البته کار ما بیشتر آموزش ازدواج است و بیشتر این ازدواج‌ها هم موفق بوده است و تنها دو مورد طلاق داشته‌ایم و دلیل آن هم این بوده است که طبق راهنمایی ما عمل نکرده‌اند».

داوری با این ادعا که اولین‌ نفر در کشور است که سمینار ازدواج را برگزار کرده، می‌گوید: «حدود چهار پنج سال است که به صورت تخصصی افراد را برای ازدواج به هم معرفی می‌کنم. ما در حال مدیریت‌کردن روابط بین دختران و پسران هستیم و این مسئله هم اقتضای رشته من است. من دوره تدریس مهارت‌های زندگی را در دانشگاه تهران گذرانده‌ام و برای همین و علاقه‌مندی‌های شخصی‌ام روی این مسئله کار می‌کنم».

داوری در پاسخ به این سؤال که با وجود اینکه وزارت ورزش و جوانان روی این مسئله که با سایت‌ها و گروه‌هایی که به صورت مجازی روی ازدواج کار می‌کنند برخورد می‌کنند، تابه‌حال با شما برخوردی نکرده‌اند، گفت: «من در جلسات وزارت ورزش و جوانان شرکت کرده‌ام و مشکلی با من نداشته‌اند و تابه‌حال هم مخالفتی نکرده‌اند.»

وی همچنین درباره صحت‌وسقم اطلاعاتی که توسط متقاضیان ازدواج داده می‌شود، گفت: «این اطلاعات توسط ما بررسی شده و دو قرار اول نیز در دفتر ما گذاشته می‌شود».

سیدحسن موسوی‌چلک، مددکار اجتماعی نیز درباره معایب و محاسن ازدواج اینترنتی می‌گوید: «این افراد در اینترنت و فضای مجازی دنبال آرمان و آرزوهای خودشان هستند و طبیعی است که در این فضا یک فرد می‌تواند تجربه آشنایی با افراد مختلف را بارها و بارها و حتی هم‌زمان داشته باشد و در ارزیابی هماهنگی ملاک‌های طرف مقابل با خود برای ازدواج دچار نوعی سردرگمی شود که انتخاب را سخت‌تر می‌کند. علاوه‌ بر این در برخی از موارد این ارتباطات که ماه‌ها بدون هیچ آشنایی واقعی به طول می‌انجامد می‌تواند فرد را درگیر واقعیت‌های ساختگی کند. در نهایت اینکه در ظاهر ممکن است استفاده از این فضاها برای همسریابی آسان‌ترین راه تشکیل زندگی مشترک باشد اما واقعیت این است که اگر این نوع ارتباط با بلوغ عاطفی طرفین همراه نباشد می‌تواند آسیب‌های جدی‌ای را از نظر عاطفی و روانی برای جوانان داشته باشد».

اما در تماس با وزارت ورزش و جوانان فعالیت این مرکز مورد تأیید قرار نگرفت. با وجود اینکه در سال ۹۲ مدیرکل دفتر ازدواج و تعالی خانواده وزارت ورزش و جوانان از فرصت شش‌ماهه ثبت‌نام سایت‌های همسریابی غیرمجاز در سامانه آزمایشی الکترونیک صدور مجوز مراکز مشاوره ازدواج و خانواده خبر داده بود، اما این خط‌ونشان‌ها در فعالیت‌های قارچ‌گونه این مراکز هیچ‌گونه محدودیتی ایجاد نکرده است، بلکه پای فعالیت این مراکز به شبکه‌های موبایلی مانند تلگرام نیز باز شده است. در کشور کم نیستند مراکز و سایت‌های همسریابی که بدون هیچ مجوزی به فعالیت‌های همسرگزینی می‌پردازند. در اصل فعالیت این مراکز با پیشرفت تکنولوژی همگام بوده و همچنان بر شدت و حدت فعالیت‌های آنها افزوده شده است.»

درگیری دو روزه «ناگورنو» متوقف شد

سعد الله زارعی در یادداشت روز کیهان نوشت:

درگیری روزهای اخیر در منطقه مورد اختلاف بین آذربایجان و ارمنستان توجهات را به سمت قفقاز جنوبی سوق داده است. در این بین «انگیزه» و عامل اول بحران امنیتی‌«ناگورنو» قره‌باغ،  به مهمترین سوالات آن تبدیل گردیده است اما آنچه در این بین گفتنی است:

1- جمهوری خودمختار قره‌باغ که در درون جمهوری آذربایجان‌ قرار گرفته و در همان حال در سیاست دفاعی و خارجی از «ایروان» تبعیت می‌کند، مهمترین مناقشه امنیتی با کشش بسیار در منطقه قفقاز به حساب می‌آید. از نظر زمانی، شعله‌ور شدن، آتش درگیری در این منطقه، می‌تواند عامل مهمی برای فعال شدن گروههای تروریستی در منطقه قفقاز باشد از این رو برخلاف گذشته، هیچکس تردید ندارد که اگر شعله‌ای در این نقطه افروخته شود، سرد شدن آن به این آسانی میسر نیست.

2- قفقاز فی‌نفسه به دلیل تنوع قومیتی و مذهبی و نیز به دلیل حرمانی که طی حدود 70 سال حاکمیت شوروی بر آن تحمیل گردیده است، یک نقطه قابل اشتعال به حساب می‌آید همین امروز بخش زیادی از نیروهای داعش‌ در سوریه و عراق را اتباع این منطقه به خود اختصاص داده‌اند. اگر این تروریست‌ها در سوریه و عراق تحت فشار شدید امنیتی قرار بگیرند، «قفقازجنوبی» بدون تردید یکی از اصلی‌ترین نقاط ملاقات آنان خواهد بود.

در اینجا بعضی از تحلیل‌گران مسایل منطقه‌ای معتقدند، غرب برای منصرف کردن روسیه از مقابله جدی و موثر علیه داعش و جبهه النصره، جبهه قره‌باغ را که از سال 1373 تاکنون تقریبا غیرفعال بوده است، فعال کرده‌اند. اما جدای از اینکه ما این نظر را تایید یا رد کنیم، واقعیت مطلب آن است که طی ماههای اخیر- از نیمه مهرماه گذشته که روسیه رسما علیه تروریست‌های سوریه وارد عمل شد- غرب تلاش گسترده‌ای کرده است تا بر جمعبندی مقامات مسکو تاثیر بگذارد. ولادیمیر پوتین با این جمعبندی نیروی هوایی خود را وارد عملیات علیه تروریست‌های سوریه کرد که درگیری با تروریست‌هایی که به نوعی در منطقه قفقاز نیز ریشه دارند، آتش درگیری را از مرزهای روسیه دور می‌کند. درگیری‌های روزهای اخیر قره‌باغ که با دلیل موجهی هم شروع نشد و علی‌الظاهر هیچکدام از دو دولت تمایلی به این درگیری نداشتند، خواه‌ناخواه حاوی این پیام به مسکو است که از قضا درگیری روسیه در سوریه می‌تواند شعله‌های نزاع در قفقاز را مدلل کرده و قدرت‌های غربی را نسبت به فعال‌سازی درگیری در این منطقه متقاعد می‌گرداند. اما البته در اینکه قدرت چنین هشداری چه میزان باشد و آیا بتواند بر جمعبندی مقامات کرملین اثر بگذارد یا نه، تردیدهایی وجود دارد.

3- «موضع آمریکا در این نزاع چیست؟» ظواهر قضیه می‌گویند که آمریکایی‌ها نقشی در این درگیری‌ها نداشته و اصولا موافق آن هم نیستند. بعضی از تحلیلگران سیاسی با اشاره به همزمانی درگیری‌های اخیر قره‌باغ با حضور علی‌اف و سرکیسیان روسای‌جمهوری آذربایجان و ارمنستان در واشنگتن و مذاکرات آنان با مقامات آمریکایی، گفته‌اند این درگیری‌ها در نقطه مقابل منافع آمریکا است. اما اگر از یک منظر تاریخی به موضوع نگاه کنیم می‌توانیم بگوییم در منازعه میان آذربایجان و ارمنستان، آمریکا هیچگاه بطور واقعی بی‌طرف نبوده است. آمریکایی‌ها از سال 1373 که بیشترین دوره ریاست برای گروه «مینسک» - مرکب از روسیه، آمریکا و فرانسه - را در دست داشته‌اند، یک قدم به سمت توافق بین دو کشور نرفته و عملا با گذشت 22 سال کاری نکرده است این در حالی است که مقامات آذربایجان برای جلب نظر آمریکایی‌ها بطور متعدد به واشنگتن رفته و امتیازات بزرگی شامل انعقاد قرارداد موسوم به «قرارداد قرن» به آمریکایی‌ها دادند. براساس این قرارداد شرکت‌های بزرگ نفتی تحت رهبری بریتیش پترولیوم، امتیاز اکتشاف نفت در سه حوزه خزر را بدست آوردند. مضاف بر این مقامات آذربایجان بارها از مواضع آمریکایی‌ها نسبت به قره‌باغ انتقاد کرده و آمریکایی‌ها یک بار در سال 1388 موضع جانبدارانه‌ای نسبت به ادعای ارمنستان بر قره‌باغ گرفتند و «خانه آزادی» که توسط مقامات آمریکایی تغذیه می‌شود و تلاش می‌کند تا روند تحولات در کشورهای منطقه را مدیریت کند نیز به گونه‌ای تحریک‌آمیز موضع جانبدارانه‌ای نسبت به ادعاهای ایروان به قره‌باغ گرفت که خشم مردم آذربایجان را در پی داشت. آمریکایی‌ها یک بار هم تلاش کردند تا از طریق یک انقلاب مخملی بر دوران حکومت «علی‌اف» به آذربایجان پایان دهند این در حالی است که آمریکایی‌ها حفظ ثبات کشور مسیحی - ارمنستان- و حفظ موقعیت مسیحی‌ها در قره‌باغ که اکثریت با آنان است را ترجیح می‌دهند. آمریکایی‌ها در دامن زدن به آشوب در مناطق دنیا چیرگی‌ خاصی دارند مدیریت بحران سوریه و عراق که آمریکا بشدت دنبال دست یافتن به آن است، ما را نسبت به حضور یا غیبت سرویس‌های آمریکا در بحران قره‌باغ بدگمان می‌کند.

4- در بحران قره‌باغ دولت باکو موضع خویشتندارانه‌تری داشت. دو روز پس از درگیری‌هایی که از روز شنبه 14 فروردین‌ماه جاری آغاز شد وزارت دفاع آذربایجان اعلام کرد که بطور یک جانبه به درگیری‌ها پایان داده است و این در حالی بود که سخنگوی وزارت دفاع ارمنستان توقف درگیری را «تله رسانه‌ای» نامید. اما جدای از این مسئله، این سوال وجود دارد که بالاخره حق با کدام کشور است. واقعیت این است که قره‌باغ یک منطقه‌ای در درون جمهوری آذربایجان است و در کل دنیا به غیر از «بوتسوانا» در جنوب آفریقا و واتیکان در ایتالیا، هیچ کشور دیگری در درون کشوری دیگر موضوعیت پیدا نکرده است. این در حالی است که ارمنستان با اشاره به اکثریت جمعیت ارمنی منطقه قره‌باغ آن را بخشی از خاک خود به حساب آورده و از سال 1370 یعنی بلافاصله پس از فروپاشی شوروی این منطقه را با حمایت از یک دولت خودمختار ارمنی به خود ضمیمه کرد که خود این منشأ یک درگیری 4 ساله شد. درگیری‌هایی که با تشکیل کار گروه سه جانبه مینسک به آتش‌بس ناپایدار منتهی گردید. با این وصف و براساس منطق سرزمینی به هر حال قره‌باغ بخشی از خاک آذربایجان است و با امنیت ملی آن پیوندی وثیق دارد. ارمنستان در این بین با تکیه بر منطق جمعیتی به قره‌باغ به عنوان بخش جدایی‌ناپذیر خاک ارمنستان می‌نگرد و در این پرونده از دو مزیت نسبی برخوردار است. مزیت اول این است که جمعیت ساکن در قره‌باغ اکثرا از موضع ارمنستان پشتیبانی می‌نمایند. مزیت دوم آن به قدرت برتر نظامی ارمنستان نسبت به آذربایجان بازمی‌گردد. جمهوری ارمنستان با تکیه بر این دو مزیت به یک سیاست خارجی فعال شکل داده و توانسته است تا حدودی از ظرفیت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای هم استفاده کند. روابط ایروان با مسکو، تهران، پاریس در این دوران تا حد زیادی بهتر از روابط باکو با این پایتخت‌ها بوده است. آذربایجان در این میان عمدتا تلاش کرده است تا با بهره‌گیری از سپر حمایت غرب به نوعی رقابت با ایران و روسیه را مدیریت کند اما لحن انتقادی که طی ماه‌های اخیر از سوی مقامات باکو علیه دخالت غربی‌ها به گوش می‌رسد، نشان می‌دهد که این سیاست قرین موفقیت نبوده است.

الهام علی‌اف در سفر اخیر به تهران نشان داد که چرخش سیاست خارجی آذربایجان را یک ضرورت می‌داند. سفر اخیر او به تهران کامل و توأم با دستاوردهای مهم بود. اظهارات الهام پس از بازگشت به باکو هم نشان داد که آذربایجان در این چرخش نگاه جدی است. آذربایجان نمی‌تواند یک منطقه ویژه و نابرخوردار از فعل و انفعالات منطقه‌ای تلقی شود. افراط‌گرایی و جنگ به اندازه دیگران برای آذربایجان هم یک تهدید تلقی می‌شود. واقعه قره‌باغ و سوءظن‌هایی که درباره نقش آمریکا در آن وجود دارد بر جداناپذیری آذربایجان و ارمنستان از بقیه منطقه‌ تاکید کرده است. الهام علی‌اف به خوبی می‌داند که رابطه باکو و تل‌آویو می‌تواند بهانه‌ای کافی برای پیدایی دو قطبی ثبات و آشوب در آذربایجان شود کما اینکه باکو از حساسیت مشترک روسیه و ایران نسبت به رفت و آمد هیات‌های نظامی و غیرنظامی اسرائیلی به آذربایجان آگاه است.

5- درگیری دو روزه «ناگورنو» متوقف شد و ایران به سهم خود در این توقف نقش ارزشمندی ایفا کرد اما اگر حوادث تلخ به عبرت بیانجامد می‌تواند منشأ شکل‌گیری یک ساز و کار منطقه‌ای برای پیشگیری از وقوع رویدادهای تلخ شود. تجربه می‌گوید مدل مینسک کارآمدی ندارد. ایران، روسیه، ترکیه به همراه آذربایجان و ارمنستان می‌توانند فرمول بهتری را برای حل بحران قره‌باغ و بحران‌های مشابه در دسترس قرار دهند.
سعدالله زارعی

مدیر تیم ملی فوتبال ایران و دبیر فدراسیون در برنامه زنده تلویزیونی

مدیر تیم ملی فوتبال ایران و دبیر فدراسیون در برنامه زنده تلویزیونی با همدیگر درگیری لفظی پیدا کردند و کار به جایی رسید که افشین پیروانی ضرب المثل تندی را علیه علیرضا اسدی به کار برد.

به گزارش مهر، افشین پیروانی درباره مشکلات تیم ملی گفت: متاسفم که باید درباره الزامات اولیه تیم ملی صحبت کنم. ما حتی اگر تمام البسه و زمین را هم برای تیم ملی فراهم کنیم، تازه به جایی می‌رسیم که سایر رقیبان سالهاست آنجا هستند.

وی افزود: برای بازی با هندوستان،  تا ۲۴ ساعت قبل از شروع تمرین تیم ملی نمی‌دانستیم زمین تمرین ما کجاست. حتی مدیر تیم هندوستان خیلی ناراحت بود که زمین کمپ را به آنها دادیم چون زمین کیفیت مناسبی نداشت. حتی مدیر تیم عمان هم گفت که یک دقیقه هم روی زمین شماره یک کمپ تمرین نمی کنیم. متعجبم چطور دوستان می گویند تیم ملی زمین دارد و  از این لحاظ مشکلی نداریم.

مدیر تیم ملی تاکید کرد: در نهایت ما به زمین نفت رفتیم و طول زمین ۲۰ متر کوچک بود. خیلی از مسئولان نمی‌دانند زمینی که تمرین کردیم، کجا هست. می گویند چرا زمین دستگردی را به تیم ملی نمی دهند؛ این زمین را ۶ ماه پیش به تیم‌های سوریه و عراق دادند.

پیروانی تاکید کرد: اگر کی‌روش گلایه می کند، به این خاطر است که پیراهن بازیکنان تیم ملی را بعد از بازی می‌گیرند و می شویند و دوباره به بازیکنان می دهند. این مشکلات آزاردهنده است. الان اگر تیم ملی بخواهد اردویی را تشکیل بدهد، زمین ما همان کمپ است.

وی افزود: آیا اینکه تیم ملی امکانات اولیه را می خواهد، زیاده خواهی است؟ چرا رضا قوچان نژاد باید با پرواز معمولی به ایران بیاید و همین مسئله باعث مصدومیتش شود؟

مدیر تیم ملی درباره مشکل طبقه دوم ورزشگاه آزادی تاکید کرد: خواهش کردم هر کسی به هر طریقی که می تواند بیاید و این مشکل را حل کند.

پیروانی که میهمان حضوری برنامه نود بود، درباره صحبتهای سجادی و اسدی مبنی بر اینکه زمین کمپ مشکل خاصی ندارد، گفت: توقع من از آقای سجادی این بود که زمین بیشتر دیده می شد. این یعنی اینکه ما دروغ می گوییم. اگر زمین شرایطش خوب بود، دنبال این نبودیم که بهانه بیاوریم.

وی افزود: درباره صحبت‌های دبیر فدراسیون باید بگویم مشکلاتی بین اسدی و تیم ملی هست. سجادی منطقی صحبت می کند و حرفش را قبول می کنم ولی اسدی بهتر است به عنوان دبیر کل، منطقی تر صحبت کند و جوری باشد که دوستی پابرجا بماند. اسدی علیه من مصاحبه کرد و گفت بهتر است من کارم را بکنم. خب یکی از کارهای من همین است که پیگیر امکانات تیم ملی باشم.

مدیر تیم ملی خاطرنشان کرد: کی روش تا ساعت دو و سه صبح می نشیند و بازی ها را آنالیز می کند. اگر کی روش  برود یکسری از دوستان خوشحال می شوند. خوشبختانه یکسری از افرادی که تصمیم گیرنده هستند دوست دارند کی روش بماند.

وی تصریح کرد: قبول دارم اخلاق کی روش تند است و زود عصبانی می شود ولی چرا برایش امکانات را فراهم نمی کنیم.

پیروانی یادآور شد: قشنگ نیست هر روز از داخل فدراسیون علیه مربی و مربی و بازیکن تیم ملی مصاحبه شود.

بعد از این صحبتها، علیرضا اسدی روی خط برنامه نود آمد و گفت: ما هیچ موقع راجع به بحث تیم ملی، وارد مباحث فنی نشدیم مگر در مواردی که در حیطه اختیارات دبیر فدراسیون وجود دارد ولی دوستان بعضی مواقع این حوزه ها را با هم قاطی می کنند.

وی گفت: از صبح تا شب در فدراسیون تمام مشکلات را به جان می خریم تا بازیکنان تیم ملی راحت باشند. می دانم با ایده آل ها فاصله داریم. مگر قرار است تمام نظرها یکسان باشد؟

دبیر فدراسیون فوتبال خاطرنشان کرد: من اصلا مصاحبه ای مبنی بر اینکه لباس تیم ملی چه باشد، نداشتم. برای زمین تیم ملی به آقای شیرازی نامه زدیم و ۴۳ زمین را به ما معرفی کردند.

اسدی ادامه داد: زمین شماره یک کمپ دربست در اختیار تیم ملی است و هیچ تیم دیگری اجازه ندارد آنجا تمرین کند.

بعد از این صحبتها، پیروانی گفت: بهتر است اسدی تعامل بیشتری داشته باشد. ایشان در نشست اول خود با کی روش گفته من شما را از نظر فنی قبول ندارم. مردم بدانند اختلاف کی روش با اسدی از اینجا شروع شده است. مگر در اولین نشست باید این صحبتها مطرح شود؟

مدیر تیم ملی تصریح کرد: شما وقتی با گاردگیری برای کی روش جلو آمده اید، خب جوابتان را هم می گیرید. کی روش که نمی خواهد زمین تیم ملی را برای خودش ببرد؟کی روش زمانی که قراردادش را امضا کرده بود، داشتن زمین خوب یکی از درخواستهایش بود.

اسدی بعد از صحبتهای پیروانی مجددا روی خط برنامه آمد و خطاب به پیروانی گفت: شما که در این جلسه من با آقای کی روش نبودید. من هم سنم از شما بالاتر است و هم سابقه اجرایی. در آن جلسه هیچ موقع اینطور صحبت نکردیم. شما پیش داوری می کنید.

وی افزود: شما به عنوان یک فرد تحصیلکرده حتی یکبار به من مراجعه نکردی تا حقیقت را متوجه شوید. خواهش من به عنوان یک برادر کوچکتر این است که وقتی تمام صحبتها را نشنیده اید، قضاوت نکنید.

دبیر فدراسیون فوتبال سپس در واکنش به درخواستی مجری برنامه نود برای قطع صحبتهایش، گفت: آقای مهندس فردوسی پور! ما هم می خواهیم تیم ملی موفق باشد. مگر امکانات در فدراسیون هست که ما دریغ کنیم.

پیروانی که اصرار داشت اسدی اول خداحافظی کند تا جوابش را بدهد، گفت: آقای اسدی! «شیر دهنتان را سوزانده، ماست را فوت می کنید.» شما دو مدل حرف زدید. در هر صورت یا کی روش دروغ می گوید یا شما. وظیفه همه است به عنوان یک سرباز در خدمت تیم ملی باشند. شما که فوتبالیست بوده ای، می روی این زمین را می بینی و می گویی این زمین به درد می خورد. پس یعنی ما دروغ می گوییم؟

مدیر تیم ملی در پایان گفت: اسدی چند سال است تقاضا دارد بیاید در این برنامه صحبت کند. خب ایشان را بیاورید تا ببینیم صحبتشان چیست.

دستگاه هوا

مجرب و حرفه ای

مجموعه سار آفرین با کادری مجرب و حرفه ای در زمینه طراحی و تولید انواع برج خنک کننده اماده ارارئه خدمات حرفه ای بهش ما متقضیان گرامی می باشد . در این بخش به معرفی کلی درباره برج خنک کننده می پردازیم.در مجموعه سا آفرین شما می توانید از انواع مختلف برج های خنک کن به ظرفیت های 8 تا 1400 تن را براحتی درخواست دهید تا در کمترین زمان ممکن توسط مهندسین شرکت طراحی و تولید شود.سعی کرده ایم تا در ساخت این برج ها از آخرین تکنولوژی روز دنیا استفاده نماییم و برای مواد اولیه انها از بهترین و مرغوب ترین فایبرگلاس های موجود در بازار و کامپوزیت ها استفاده نماییم.شاید یکی از دلایلی که باعث شده تا برج خنک کننده تولید شده توسط سارآفرین نسبت به دیگر شرکت ها از کیفیت بالایی برخوردار باشد استفاده از مواد اولیه مرغوب و همچنین رعایت دقیق مهندسی در طراحی می باشد.
از مهمترین خصوصیات تولیدات سار آفرین شاید بتوان به استحکام و در عین حال سبکی برج های تولیدی اشاره کرد.ما در مجموعه خود از انواع برج خنک کننده فایبر گلاس تا برج های خنک کن معمولی را به سفارش شما می توانیم طراحی و تولید نماییم.قطعاتی که معمولا در ساخت برج های خنک کن به کار می روند عبارتند از آلومینیوم و برنج و همچنین قطعاتی از جنس گالوانیزه.ما در همه قسمت ها سعی کرده ایم تا زا بهترین و مرغوب ترین این فلزات و آلیاژ ها استافده نماییم.در بالا بودن کیفیت برج های خنک کننده سار آفرین همین بس که بعد از سال ها استفاده متمادی شما شاهد هیچگونه خوردگی در انها نخواهید بود.

 


یکی از مهمترین مشکلات انواع برج خنک کننده این است که در هنگام افت فشار آب دستگاه دچار مشکل می گردد و از این رو می بایست در زمان طراحی و ساخت بخش آب این نوع دستگاه نهایت دقت و ظرافت را به کار بست تا بتوان این مشکل را به حداقل رساند. چیزی که شما رد انواع برج خنک کننده فایبر گلاس ساخته شده در سار آفرین براحتی مشاهده می کنید و همین گواه بر بالا بودن کیفیت تولیدات شرکت دارد.
ما برای سیستم آبرسانی انواع برج خنک کننده خود از سیستم های خود گردان استفاده کرده ایم که با دور پایین کار خواهند کرد.در این سیستم ها سعی شده تا با کمترین افت فشار ممکن براحتی بتوانند مشغول به کار شوند.انواع برج خنک کننده فایبرگلاس ساخته شده توسط ا با کمترین صدای موجود و کمترین اتلاف انرژی بوده و شما کمترین لرزش را در هنگام کار انها حس خواهید کرد.
در این بخش می خواهیم به معرفی اجزای یک برج خنک کننده بپردازیم با ما همراه باشید :
اولین بخش که می توان به ان اشاره کرد بخش پنکه است.پنکه در برج خنک کننده فایبرگلاس می تواند نقش مهمی در روند کار آن داشته باشد.اگر پنکه یک برج نتواند به خوبی کار کند و وظیفه خنک سازی را به درستی انجام ندهد حتما در ادامه کار شما شاهد مشکلاتی خواهید بود که حتی ممکن است باعث از کار افتادن برج نیز شود.
اما قسمت دومی که می توان در یک برج خنک کننده اشاره کرد شاید پکینگ ها باشند.در واقع این بخش به منظور هر چه سریع تر خنک شدن برج ها می باشند.پکینگ ها باعث می شوند تا تبادل حرارتی میان آب و هوا با سرعت و کیفیت بالاتری انجام شود.نوع سیستمی که رد پکینگ ها به کار گرفته می شود بسیار مهم است و هر چقدر این کار هوشمندانه تر باشد در نهایت کیفیت کار بالاتر خواهد رفت.
اما بخش سوم که می توان در یک برج خنک کننده فایبر گلاس به ان اشاره کرد حوضچه می باشد.این بخش در پایین برج قرار گرفته و آب خنک شده در ان جمع شده و به بخش های مختلف دستگاه سرد سازی خواهد رفت.برج های خنک کنن در هنگام کار آب های زیادی به اطراف پرتاب می کند و به همین منظور می بایست از قطره گیرها استفاده نماییم تا بتوان از پراکنده شدن آب به اطراف جلوگیری نمود.و در آخری باید گفت در نوع ساخت این محصولات از سه جنس بتون و فلز و فایبر گلاس استفاده می شود.در سار آفرین ما انواع برج خنک کننده فایبر گلاس را با بهرتین کیفیت ممکن برایتان طراحی و تولید خواهیم کرد.
در ضمن از مهمترین خدمات ارائه شده در سار آفرین می توان به خدمات گارانتی و پشتیبانی اشاره کرد .

نوشته شده توسط سارا در 15:35 |  لینک ثابت   • نظر بدهید

یکشنبه بیست و پنجم بهمن ۱۳۹۴

کویل سرمایی و کویل گرمایی

کویل سرمایی

و

کویل گرمایی

FIN PLATE COIL

  •    نوع کویل فین پلیت FIN PLATE
  •     نوع فین آلومینیومی و مسی
  •     تغذیه با آب سرد و گرم ، بخار ، DX
  •     فشردگی فین از 8FIN/INCH  تا 14FIN/INCH
  •     لوله های مسی سایز   “5/8 , ” 3/8
  •     هدر از نوع مسی و یا فولادی

?????????????? ?????????????? ??????????????

 

نوشته شده توسط نعیم در 15:40 |  لینک ثابت   • نظر بدهید

یکشنبه بیست و پنجم بهمن ۱۳۹۴

دستگاه ایر واشر خانگی دستگاهى است

ایر واشر خانگی

 

دستگاه ایر واشر خانگی دستگاهى است که به وسیله آن می توان عمل سرمایش همراه با رطوبت زنى را در ظرفیتى بالا به نحو احسن انجام داد. البته در بسیارى از موارد این دستگاه به عنوان جزئى از دستگاه عمل رطوبت زنى را انجام می دهد اما بر حسب نیاز این دستگاه به تنهایى نیز مورد استفاده قرار می گیرد .

نحوه عملکرد این دستگاه بدین صورت است که آب شهرى توسط یک پمپ به سیستم لوله کشى و توزیع آب این دستگاه منتقل می شده و سپس توسط نازلهاى تعبیه شده در این سیستم آب با فشار بالا و به صورت پودر بر روى تشتک انتهایى دستگاه پاشیده می شود. این عمل به افزایش انتقال حرارت بین آب و هوا کمک کرده و باعث می شود به کمک فن سانتریفوژى که در جلوى این سیستم قرار دارد هواى خنک و مرطوب ایجاد شود .درصورتی که این دستگاه به طور مستقل استفاده شود می توان از فیلترهاى مناسب در مقابل ورودى هوا به این دستگاه استفاده نمود. ظرفیت هوادهى این دستگاه متناسب با دستگاه هوا ساز بوده و از ظرفیت هوادهى  2500cfm تا  40000cfm می باشد.

دستگاه ایرواشر غبار وذرات و سایر آلودگی ها را از هوایی که به آن وارد می شود زدوده و هوای تمیز را خارج می نماید . هوا توسط فن دستگاه به داخل مکیده شده و با عبور از دیفیوزر به قسمت آبفشان می رسد که در آنجا ذرات معلق و آلودگی ها توسط بارانی از پودر آب شسته شده و هوای تمیز به سمت محل مورد نظر تهویه می شود .آبی که برای شستشوی هوا به کار می رود باید قبل از گردش مجدد در دستگاه ایر واشر خانگی ، تمیز شود. برای این کار آب از یک صافی عبور کرده و اجرام و ذرات از آن گرفته می شود. در هوای خیلی سرد که امکان یخ زدن آب پاششی وجود دارد برای جلوگیری از این امر یک کویل گرمکن آب استفاده می شود.دستگاه ایرواشر علاوه بر زدودن گرد و غبار و آلودگی ها از هوا ۳ کار مهم دیگر نیز انجام می دهد :

 1) رطوبت زنی
۲) رطوبت گیری
۳) خنک کردن هوا به روش تبخیری

از این رو در هوای گرم و خشک به عنوان یک دستگاه خنک کننده مورد استفاده قرار می گیرد .

نگهداری دستگاه ایر واشر خانگی (Air Washer)

نگهداری دستگاه ایرواشر شامل موارد زیر می باشد :

1)نظافت و تمیزکاری:

لازم است قسمت ها و اجزای زیر در فواصل زمانی معین مرتبا از اجرام و آلودگی ها پاک شوند .
1-1)  در صورتی که دستگاه دمپر داشته باشد، تیغه های دمپر و میله های رابط آنها باید زنگ زدایی شوند.
۲-۱) کل قسمتهای آب فشان شامل لوله های اصلی و لوله های قائم و نازل ها : هر گونه گرفتگی نازل ها می تواند روی فشار و مقدار و کیفیت بارش آب تاثیر منفی بگذارد .
۳-۱) تست زیرین دستگاه و شناور فلو سوئیچ
۴-۱) تیغه های قطره گیر
۵-۱)فیلتر : اگر فیلتر از نوع خود پاک شو نیست باید هر هفته تمیز شود .
۶-۱) واشر لاستیکی و کلیه درز بند ها
۷-۱) سینی تجمع لجن

2)بادزن :

زوایای تیغه ها و فواصل آنها باید مرتبا بازرسی و و در صورت لزوم تنظیم شود . در فواصل زمانی معین باید موتور بادزن طبق دستورالعمل کارخانه سازنده پیاده شده و مورد بازرسی قرار گیرد .

3)روانکاری :

لازم است یاتاقانهای فن هر ۴ ماه بازرسی و با گریس مقاوم در برابر آب گریس کاری شود.
یاتاقانهای محور اصلی صافی خودکار باید بازرسی شود . اگر یاتاقانها به صورت دائمی کار می کنند باید هرسال یک بار و چنانچه خارج از آب کار می کنند باید هر ۳ ماه یک بار روانکاری شوند .

کلمات کلیدی :

هوا ساز

هوا ساز خانگی

تعمیر برج خنک کننده

اگزاست فن

فن کویل کانالی

ایر واشر خانگی

برج خنک کننده

برج خنک کننده فایبر گلاس

نوشته شده توسط نعیم در 15:39 |  لینک ثابت   • نظر بدهید

یکشنبه بیست و پنجم بهمن ۱۳۹۴

استراکچر فلزی از نوع گالوانیزه

هواساز AIR HANDLING UNIT

  •     هواساز و ایرواشر
  •     ظرفیت هواساز و ایرواشر از   3000cfm تا 40000cfm
  •     کویل از نوع FIN PLATE  با تغذیه آب سرد وگرم و یا بخار
  •     استراکچر فلزی از نوع گالوانیزه یا پروفیل آلومینیومی ، دارای استحکام مکانیکی بالا
  •     دمپر ها آلومینیومی و گالوانیزه  از نوع PARALLEL یا OPPOSITE  در مسیر هوای تازه و برگشت
  •     فیلترهای الومینیمی قابل شستشو ، V-TYPE  ، هپا و کیسه ای،پلیتد
  •     الکترو موتور IP55 کلاس F
  •     بدنه دو جداره دارای عایق با قابلیت انتخاب مختلف
  •     لوله های توزیع و اسپری آب در بخش ایرواشر از نوع پلی پروپیلن
  •     نازل های اسپری آب با قابلیت دمونتاژ آسان ساخته شده از پلی پروپیلن بدون استفاده از جوشکاری جهت نصب در ایرواشر

????????????????? ?????????????????  ?????????????????????????????????? 

نوشته شده توسط نعیم در 15:39 |  لینک ثابت   • نظر بدهید

یکشنبه بیست و پنجم بهمن ۱۳۹۴

برای سرمایش و گرمایش

در این بخش از سایت می خواهیم درباره محصول فن کویل کانالی اطلاعات بیشتری را برای شما علاقه مندان قرار دهیم.در ابتدا یک تعریف جامع و کلی درباره این محصول داشته باشیم :

دستگاهی که برای سرمایش و گرمایش محیط به روش پرتاب باد توسط بلور مورد استفاده قرار می گیرد و باد را از کوئل های آبرگم و آبسرد عبور می دهد در اصطلاح فن کوئل می نامند.مداری که در فن کویل کانالی به صورت لوله کشی ایجاد شده برای انتقال آب سرد و گرم می باشد.آب سرد فن کوئل توسط دستگاهی به نام چیلر تامین می شود و برای تامین آب گرم نیز از یک موتور خانه مرکزی و یا یک دستگاه کاملا مستقل مانند پکیج گرمایی استفاده می شود.در یک تقسیم بندی ساده می توان فن کوئل کانالی را در سه دسته بندی زیر جای داد :

1-زمینی

2-دیواری

3-سقفی

فن کویل کانالی

در هنگام تهیه یک فن کویل کانالی باید به چند فاکتور مهم توجه داشت و بر اساس نیاز اقدام به تهیه دستگاه مورد نظر نمود.این فاکتورها عبارتند از :

1-شکل ظاهری که می تواند با توجه به فضایی که قرار است در انجا تعبیه شود بسیار مهم و حائز اهمیت باشد.

2-میزان ظرفیت برودتی و حرارتی یک فن کویل کانالی  یکی دیگر از مهمترین فاکتورهایی است که باید به ان توجه ویژه ای داشت.

3-میزان هوادهی یک فن کویل از دیگر عوامل مهم در انتخاب نوع دستگاه است.

معمولا ظرفیت هایی که برای ساخت انواع فن کویل مورد استفاده قرار می گیرد در اندازه 600 الی 2000 فوت مکعبی در دقیقه است.برای انتقال حرارت و برودت از هوای پر فشاری استفاده می کنند و این هوای پر فشار نیز از طریق کانال های مخصوصی که برای این منظور تعبیه شده اند انتقال خواهند یافت.در یک تقسیم بندی دیگر می توان فن کویل های در دو مدل دو لوله و چهار لوله قرار داد.در مدل دو لوله از یک لوله برای رفت و از دیگری برای برگشت استفاده می کنند.اما در مدل های چهار لوله این قضیه کمی متفاوت تر است و از دو لوله برای آمدن آب به کویل ها و از دو لوله دیگر برای برگشت ان مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

فن کویل کانالی

این روزها در بازار شاهد هستیم که برندهای مختلفی از انواع فن کویل کانالی ارائه شده است.هر کدام دارای تکنولوژی خاصی هستند و از امکانات ویژه ای نیز برخوردار می باشند.اگر بخواهیم مشخصات یک فن کویل کانالی با کیفیت را بگوییم شاید بتوان به موارد زیر در این باره اشاره کرد :

1-دستگاه های با کیفیت دارای سرمایش و گرمایش به صورت یکنواخت و یکسانی هستند.

2-دستگاه های با کیفیت از فیلترهای قابل شستشو برخوردار هستند.

3-دستگاه هایی که از هزینه نگه داری  کمتری برخوردار هستند معمولا جز محصولات با کیفیت رد این زمینه شناخته می شوند.

4-و در آخر هم فن کویل کانالی که قابلیت نصب ترموستات را دارا باشد و بتوان بروی آن برنامه ریزی کرد قطعا جز دستگاه های با کیفیت در این زمینه محسوب می گردد.

فن کویل

 

 

در زیر توضیحات تکمیلی دیگری درباره این دستگاه داده ایم که خواندن ان خالی از لطف نخواهد بود :

  • مناسب جهت استفاده در هتل ها ، بیمارستان ها ، ادارات ، منازل ، سوئیت های آپارتمانی و …
  •     هوادهی تا 2500Cfm
  •     کویل های FIN PLATE  با بکارگیری فین های آلومینیومی و مسی
  •     فیلتر های آلومینیومی قابل شستشو ، در مسیر هوای ورودی
  •     دارای سیستم جمع آوری آب تقطیر شده

 

در کل می توان در یک تقسیم بندی میزان ظرفیت انواع فن کویل کانالی را به شرح زیر عنوان کرد:

این فن کویل ها از 600 تا 2000 فوت مکعب در دقیقه طراحی و ساخته می شوند و در سه طرح به صورت زیر ارائه می گردند:

 

۱-کانالی سقفی توکار

۲-کانالی سقفی روکار

۳-کانالی دیواری روکار ایستاده

فن کویل کانالی

 

کلمات کلیدی :

هوا ساز

هوا ساز خانگی

تعمیر برج خنک کننده

اگزاست فن

فن کویل کانالی

ایر واشر خانگی

برج خنک کننده

برج خنک کننده فایبر گلاس

نوشته شده توسط نعیم در 15:38 |  لینک ثابت   • نظر بدهید

یکشنبه بیست و پنجم بهمن ۱۳۹۴

درباره دستگاه هوا ساز

در این مقاله قصد داریم درباره دستگاه هوا ساز برای شما اطلاعات مفیدی را ارائه دهیم. در اصطلاح هوا ساز دستگاهی است که به منظور ایجاد گردش هوا در تهویه مطبوع در حالت های سرمایشی و گرمایشی می باشد.اجزای یک دستگاه هوا ساز عبارتند از دمنده و کویل های سرد و گرم و همچنین صداگیر  و دمپر و یک محفظه فیلتر.در سیستم های تهویه مطبوع ساختمان و در مکانی که معمولا هوای برگشتی ساختمان می بایست به انجا برگردد شما می توانید هوا ساز ها را در ان نقطه بیابید.معمولا می توانید رد بازار انواع هوا ساز خانگی را با برندهای مختلف و مشخصات فنی گوناگون بیابید.در برخی از مدل های این دستگاه شاهد هستیم که بدون نیاز به کانال هوای برگشتی را از فضای داخلی به صورت مستقیم دریافت می کنند.

هوا ساز

در مدل های کوچک هوا ساز که به ترمینال یونیت معروف هستند می توان شاهد قطعاتی همچون فیلتر هوا و کویل و دمنده بود. اما در هوا ساز های بزرگ معمولا بدین صورت است که به صورت 100% کل حجم هوا را از بیرون گرفته و در واقع به هیچ وجه هیچگونه هوای برگشتی به سمت آنها بر نمی گردد.معمولا اگر قرار باشد هوا ساز ها برای محیط بیرون استفاده شوند در محلی در پشت بام ها نصب خواهند شد.این مدل ها به یونیت های پشت بامی نیز معروف هستند.

معمولا به منظور افزایش بهره وری این دستگاه ها شاهد هستیم که دور تا دور یک هوا ساز پر شده است از فریم های فلزی و پانل های توپر.در بخش های داخلی انواع دستگاه های هوا ساز خانگی و دیگر مدل ها شاهد هستیم که کانال های فلزی تک لایه با پانل فلزی توپر روکش شده طراحی و ساخته می شوند.برای اینکه فلز های بتوانند رد مدت طولانی تری در دستگاه های هوا ساز خانگی کار کنند گالوانیزه خواهند شد.اگر قرار باشد برای محیط های باز  از دستگاه های هوا ساز استفاده شود باید توجه داشت که به منظور ضد آب بودن در محل های اتصال از صفحات ضد آب استفاده شود.

در مورد دستگاه های بزرگتر و صنعتی شاهد هستیم که معمولا از یک سری قاب های مربعی بزرگ و فولادی استفاده می شود که در پشت انها پانل های عایق به کار رفته است.با وجود چنین طراحی می توان انتظار داشت که در دستگاه های هوا ساز بزرگ معمولا شاهد کمتر شدن سر و صدا هستیم و همچنین میزان افت حرارتی دستگاه در این حالت بسیار کم خواهد شد.مدل های صنعتی  معمولا در اندازه های چند متری طراحی و ساخته می شوند. به خاطر حجیم بودن و بزرگ بودن دستگاه های فوق و به منظور بالا بردن میزان استحکام انها شاهد هستیم که در زیر دستگاه از فولاد های ریلی مانند استفاده می شود.
اما در این بخش می خواهیم به صورت کلی اشاره ای داشته باشیم به اجزای یک دستگاه هوا ساز.اولین قطعه که می توان هم در مدل های هوا ساز خانگی و هم در دیگر مدل ها انها را یافت فیلتر است:

هوا ساز خانگی

فیلترهای به کار رفته به منظور گرفتن گرد و غبار و گرد و خاک به کار می روند و برای اینکه هوایی تمیز را بتوانند به ساختمان ها ارائه دهند باید بتوانند این وظیفه خود را به خوبی و با کیفیت بالایی انجام دهند.در تمامی انواع مدل های هوا ساز شاهد هستیم که ابتدا فیلتر ها قرار گرفته اند و این برای این منظور است تا در همان مرحله اول تمام آلودگی ها گرفته شده و هوایی پاک وارد دستگاه شود.معمولا دو مدل فیلتر داریم فیلتر های پانلی و فیلتر های کیسه ای.مدل های پانلی در مقایسه با مدل های کیسه ای معمولا ارزان تر و به صرفه تر هستند.

معمولا در انواع مدل های هوا ساز عمر یک فیلتر بستگی دارد به میزان افت فشار  جریان هوا.باید هر چند وقت یک بار به فیلتر ها سرکشی کنیم و از میزان آلودگی انها مطلع شویم چرا که اگر فیلتر ها به دلیل آلودگی بیش از حد هوا را زا خود عبور ندهد و فن نیز به صورت مداوم و با فشار هوا را به سمت انها انتقال دهد این باعث افتادن  ناگهانی فیلتر شده و باعث می شود تا هوای آلوده به سمت کانال وارد شود.

دو عامل مهم برای اینکه یک هوا ساز بتواند بهترین کیفیت را زا خود نشان دهد وجود دارد.هر هوا سازی قطعا برای انکه بتواند بهترین هوا را با رطوبت مناسب تولید نماید نیاز دارد به تولید گرما و سرما.این شرایط توسط مبدل های حرارتی که در خود هواسازها قرار گرفته تامین می شود.با عبور دادن هوا از روی این کویل ها باعث گرم شدن و یا بر عکس سرد شدن انها خواهیم شد.کویل های به کار رفته از جنس مس و یا آلومینیوم بوده و این بدین منظور است که  بتواند عمل انتقال  حرارت به خوبی انجام شود.

هوا ساز

 

بخش دیگری که می توان در انواع هوا ساز خانگی یافت رطوبت زن نام دارد.معمولا در آب و هوای سرد برای ایجاد کنترل رطوبت وجود این دستگاه بسیار مهم است.در این بخش به معرفی انواع مدل های رطوبت زن اشاره می کنیم :

مدل تبخیری : در این حالت ابتدا هوای خشک به سمت مخزن ذخیره اب می رود و باعث تبخیر شدن آن می شود.

مدل بخار ساز : در این نوع مدل از رطوبت زن شاهد هستیم برای افزایش رطوبت بخار داغ به صورت مستقفیم و بدون هیچ واسطه ای به هوا دمیده می شود.

مدل اسپری آب : در این مدل آب توسط یک نازل مخصوص به قطرات بسیار  ریز تبدیل شده و با انتقال در هوا باعث ایجاد رطوبت می گردد.

مدل اولتراسونیک: برای ایجاد رطوبت توسط این دستگاه هوا را از سطحی از آب عبور می دهند.

و اما بخش دیگری که در دستگاه های هوا ساز موجود است تجهیزات کنترلی نام دارد.در واقع این بخش وظیفه دارد تا سرعت جریان هوا و همچنین دما و میزان رطوبت را کنترل نماید.

اما بخش مهم دیگری که می توان در هوا ساز به ان اشاره کرد  محفظه اختلاط است. در واقع همانطور که از نام ان نیز مشخص است این بخش برای حفظ کیفیت هوا می باشد.در واقع در این حالت هوا ساز ها تا حد قابل مشخصی اجازه می دهند تا هوا از خارج به داخل وارد شود.

 

لرزه گیر

فن ها در هواسازها لرزه های شدیدی ایجاد می کنند و سرو صدای لرزش را به داخل ساختمان منتقل می کنند برای جلوگیری از این امر لرزه گیر ها را درست قبل و بعد از هواساز با میان فن ها نصب می کنند.

رطوبت گیری


به جای دمیدن هوا

در این بخش می خواهیم در مورد دستگاه اگزاست فن صحبت کنیم.در ابتدا به معرفی این دستگاه می پردازیم.در اصطلاح  دستگاه اگزاست فن  از یک فن تشکیل شده که البته بر خلاف فن های معمولی می باشد و به جای دمیدن هوا  ان را به سمت خود می کشد و در واقع از محیط خارج می کند.به نوعی می توان عنوان کرد که اگزاست فن در واقع دستگاهی برای تخلیه هوای محیط است.می توان یکی از ساده ترین و عمومی ترین این دستگاه را در هر آشپزخانه ای دید. بله درتس است همان هوا کش معمولی نوعی اگزاست فن ساده است که وظیفه مکیدن هوا را بر عهده دارد.در مدل های صنعتی اما عمل مکش با قدرت های بسیار بالایی انجام می گردد و این عمل لازمه ان است که دستگاه فوق از پره های بسیار قدرتمندی تشکیل شده باشد.

اگر بخواهیم این دستگاه ها را تقسیم بندی نماییم می توان انها را در دو مدل گردش هوا و یا خروج هوا دسته بندی نمود.در مدل های گردشی بدین صورت است که هوا ابتدا فیلتر شده و بعد از اینکه به صورت کامل پاک شد دوباره به محیط باز خواهد گشت.

در اتاق هایی که به اتاق تمیز معروف هستند برای اینکه همشه هوا پاک و عاری از هرگونه آلودگی باشد باید به دقت از یک هوا ساز و یک اگزاست فن استفاده شود.در این گونه اتاق ها هوا ابتدا توسط هوا ساز فیلتر شده و به هوایی کاملا پاک مبدل می گردد و وارد محیط اتاق می شود و سپس توسط اگزاست فن مکیده شده و از اتاق خارج می گردد.همین چرخش هوا باعث می شود تا همیشه شما شاهد هوایی پاک و سالم باشید.

می توان در یک تقسیم بندی ساده دستگاه های اگزاست فن را به سه دسته سقفی و آکسیال و یوتیلیتی تقسیم کرد.در مورد نوع فن این دستگاه ها می توان در یک تقسیم بندی انها را در دو مدل آکسیال و یا سانتریفیوژ قرار داد.

 

 

انواع اگزاست فن
شرکت آشناتک توانایی تولید و یا واردات اگزاست فن های مختلف را دارد. اگزاست فن های موجود در سه تیپ سقفی، آکسیال و یوتیلیتی است. از لحاظ فن، اگزاست فن ها می توانند دارای فن آکسیال و یا سانتریفیوژ باشند. فن ها معمولا یک طرفه و فوروارد هستند.

 

نقش اگزاست فن ها اینجا بیشتر مشخص می گردد که باعث ایجاد هوایی پاک و شرایط مناسبی برای زندگی انسان ها در محیط پیرامون فراهم می کند.اهمیت تهویه هوا همیشه برای بشر بسیار مهم بوده است. می توان برای پی بردن به این موضوع نگاهی به بادگیر های یزد انداخت که در واقع همان کار هواکش های امروزی را انجام می دهند.همچنین می توان به ساخت انواع سیستم های تهویه در دوران انقلاب صنعتی اشاره کرد.اما امروزه با پیشرفت های زیادی که در این صنعت انجام شده شاهد هستیم که ازاگزاست فن ها در تمامی بخش ها در حال استفاده هستند.از کارهای صنعتی بزرگ و کوچک گرفته تا در منازل و محیط های مسکونی و شخصی.

 

در این بخش اطلاعات دیگری در مورد این دستگاه برای شما اماده و تدارک دیده ایم که خواندن ان خالی از لطف نخواهد بود :

– فن سانتریفیوژ  Exhaust & Centrifugal Fan

  • طرح گبهارد آلمان
  • فن فوروارد Forward
  • فن بکوارد Backward
  • ظرفیت های تهویه مطبوع و تهویه صنعتی ( فوق بزرگ )
  • اگزاست فن از نوع  مکنده – دمنده

19 20

نوشته شده توسط سارا در 15:34 |  لینک ثابت   • نظر بدهید

یکشنبه بیست و پنجم بهمن ۱۳۹۴

لوله انتقال آب

استراکچر یک برج خنک کننده :
یک برج خنک کننده (COOLING TOWER) از اجزای زیر تشکیل شده است :
1- حوضچه پایین
2- لوله انتقال آب
3- لوله توزیع
4- حوضچه بالا
5- ستون ها
6- ورودی هوا
7- بخش بازیابی آب
8- سطوح پخش کننده آب

1- حوضچه پایین (LOWER BASIN) :
حوضچه یک برج خنک کننده در کف برج خنک کن قرار می گیرد و آب بعد از خنک شدن در برج  در حوضچه جمع شده و آب جبرانی (MAKE UP) نیز به آن اضافه می گردد. در برخی برج خنک کننده ها که ارتفاع تشتک برج خنک کن زیاد است به دلیل حجم آب و لجن که در طول زمان جمع می شود پس از توقف برج ، با پمپ لجن کش اقدام به خروج لجن های کف برج خنک کننده می کنند.
بهترین محل جهت نصب شیر بلودان BLOW DOWN قبل از ورود آب به مبدل است یعنی در همان حوضچه پایین برج خنک کننده، چون رسوب و مواد معلق حاصل نباید در حوضچه باقی بمانند و باید از نصب شیر بلودان BLOW DOWN در خروجی مبدل حرارتی خودداری شود.

2- لوله های انتقال آب :
پمپ های در گردش، توسط لوله ها،آب سرد تولید شده در برج خنک کن را به مدار مبدل حرارتی یا همان کندانسور آبی وارد می کنند و همچنین آب گرم تولید شده از مبدل دریافت و به برج خنک کننده منتقل می شود.

3- لوله های توزیع :
آبی که از مبدل حرارتی به برج خنک کننده منتقل می شود به وسیله شاخه های متعدد لوله های توزیع ،پخش شده و بر روی حوضچه بالا ریخته شده و یا توسط نازل های برج خنک کننده بر روی سطوح تبادل حرارتی برج خنک کن می ریزد.

4- حوضچه بالا :
در برخی از برج خنک کننده ها حوضچه بالا تعبیه می شود که آب مدار برج خنک کننده ابتدا در حوضچه بالا ریخته شود و از داخل آن و از طریق سوراخهای بی شماری که در درون آن نازلهایی از جنس PVC تعبیه شده آب به صورت قطرات تبدیل و به صورت ثقلی بر روی سطوح تبخیر برج خنک کننده می ریزد.

5- ستون ها :
ستون های استراکچر برج خنک کن ها بسته به نوع برج خنک کننده از نوع گالوانیزه یا فایبرگلاس یا بتنی با ضخامت و ابعاد مناسب می باشند.

6- ورودی هوا (LOUVER) :
ورودی هوا در یک برج خنک کننده چند وظیفه همزمان بر عهده دارد. جلوگیری از تابش مستقیم اشعه خورشید بر روی پکینگ ها و سطوح پر کننده برج خنک کننده و نیز جلوگیری از تابش مستقیم اشعه خورشید به آب جمع شده در تشتک پایین برج خنک کننده و در برخی برج خنک کننده ها جلوگیری از پرتاب قطرات آب در حال سقوط از بالای برج خنک کننده به بیرون را به عهده دارد.

7- المیناتور (DRIFT ELIMINATOR) :
در هر برج خنک کننده المیناتورها یا همان قطره گیرها وظیفه جلوگیری از فرار قطرات آب همراه هوای در حال خروج از برج خنک کننده را بر عهده دارند. بسته به نوع برج خنک کننده این المیناتورها از جنس PVC یا گالوانیزه یا چوب اشباع می باشند.در برج خنک کننده فایبرگلاس معمولا” از نوع لانه زنبوری PVC مورد استفاده قرار می گیرند. ولی در برج خنک کننده های طرح مارلی از نوع چوب اشباع شده ساخت می شوند.

8- سطوح پخش کننده آب :
در هر برج خنک کننده ، حجم داخلی با قطعاتی از جنس PVC یا PP یا چوب اشباع پر شده و وظیفه طولانی کردن زمان برخورد آب با هوای ورودی به برج خنک کننده را بر عهده دارد.

سطوح پر کننده حجم داخلی برج خنک کننده که در مسیر ریزش آب قرار می گیرند و اصطلاحا” پکینگ نامیده می شوند دارای انواع و جنس مختلف می باشند، از جمله FILM PACKNG و GRID PACKING و RANDOM PACKING از جنس پلی پروپیلن (PP) که آنتی باکتریال هستند و نیز از جنس PVC . نوع دیگری از پکینگ های برج خنک کننده

PLATE TYPE FILM PACKING نام دارند که معمولا” در برج خنک کننده های نیروگاهی مورد استفاده قرار می گیرندو از صفحات زاویه دار تشکیل شده است.

– نکات مهم در راندمان یک برج خنک کننده :
بازدهی هر برج خنک کننده به طراحی و به کار گیری مناسب اجزا و سیستمهای آن برج خنک کن بستگی دارد.

– سطوح تماس آب و هوا :
هر اندازه که آب ریزشی بر پکینگهای برج خنک کن به ذرات بیشتری تقسیم شوند سطح تماس و تبادل حرارت بین آب در معرض جریان هوای برج خنک کننده بیشتر شده و راندمان بالا می رود.

– سرعت ریزش آب :
هر اندازه سرعت ریزش آب در داخل برج خنک کننده کمتر شود و تاخیر در مسیر ریزش آب به وجود آید راندمان برج خنک کن افزایش می یابد. پکینگ های PVC یا PP ویا چوب اشباع شده که در داخل برج خنک کننده قرار می گیرند تاثیر مستقیم و اصلی در کاش ریزش آب دارند.

– سرعت مکش هوا :
سرعت مکش فن های برج خنک کننده تاثیر مستقیم و عمده ای در جریان هوای داخل برج خنک کننده دارند و هرچه هوای در جریان دارای سرعت و نرخ بیشتری باشد راندمان برج خنک کن بیشتر خواهد بود. نوع فن هایی که در یک برج خنک کننده به کار برده می شود معمولا” فن دمنده یا فن مکنده می باشد.
اگر هوای ورودی به برج خنک کننده سرعت زیادی داشته باشد معمولا” مقداری از قطرات آب مدار برج خنک کن را با خود خارج می کند. در صورتیکه هوای ورودی از سرعت کافی برخوردار نباشد دمای آب مدار برج خنک کننده به مقدار کافی کاهش نمی یابد. بنابراین با طراحی مناسب L/G یعنی نسبت آب به هوا در حدی برقرار می شود که هر دو منظور برآورده شود.

نوشته شده توسط سارا در 15:34 |  لینک ثابت   • نظر بدهید

یکشنبه بیست و پنجم بهمن ۱۳۹۴

مواد به کار رفته در ساختمان برج خنک کننده

مواد به کار رفته در ساختمان برج خنک کننده :

الف)چوب:
چوب هایی که در برج ها به کار برده می شوند شامل: (RED WOOD) نوعی چوب اروپایی می باشد که از درخت ماموت به دست می آید و نوع دیگر چوب قرمز مایل به زردی است که از درخت همیشه بهار که در غرب آمریکا می روید تهیه می شود و به DOUGLAS معروف است البته امزوزه از انواع چوب هایی که در جنگلهای هند نیز می روید می توان استفاده کرد. چوب ها به صورت الوار مورد مصرف می باشد و در ساختمان چوب موادی مانند سلولز، همی سلولز، لیکنین و مواد استخراجی نظیر اسید چرب ، قطران، اسید استیک، وکربنات وجود دارد و با توجه به اینکه این چوب ها درمحیط آبی کار می کنند، جهت حفاظت آنهادر مقابل ورم کردن، حملة میکرو ارگانیزم ها و غیره بایستی آنها را توسط بعضی از مواد شیمیایی اشباع نمود . مثلا بعضی از چوب ها را در داخل مایعاتی نظیر کرومات های سدیم یا پتاسیم غرق کرده و ان را در داخل تانک های تحت فشار 10-7 اتمسفر قرار داده و این مواد به داخل مغز چوب نفوذ کرده و یک لایه نیز سطح خارجی آن را می پوشاند ولی چوب های برج خنک کننده  را بیشتر توسط کروزوت و مازوت اشباع می نمایند و هر چه مقدار ماده کروزوت بیشتر باشد عمل اشباع مرغوبتر است . برج هایی که از چوب ساخته شده اند نگهداری بدنة آنها در زمان توقف به خصوص در فصل تابستان حائز اهمیت می باشد زیرا گرمای زیادی باعث ترک خوردگی چوبها می شود بنابراین آب پاشی قسمت چوبی برج ضروری است.
البته در طراحی برای بعضی از برج ها پمپی جهت پاشش آب در نظر گرفته می شود که در زمان توقف برج وارد سرویس شده و آب را به بدنه برج تزریق می کند. اگر پاشش اب در هوای گرم صورت نگیرد با توجه به اینکه چوب های آغشته به کروزوت و مازوت (که هر دو از جنس روغن) هستند و تنورة برج که در بالاترین ارتفاع برج قرار گرفته که فن در آن نصب گردیده نقش دودکش را بازی می کند. کوچکترین جرقه آتش
می تواند برج عظیمی را در مدت 15-10 دقیقه به آتش کشیده و جز ستون های بتونی و آهنی چیزی در برج باقی نگذارد، لازم به تذکر است که وقتی باکتری های بی هوازی در لجن های حوضچه ته برج رشد می کنند مواد الی را به گاز متان ، آب و انرژی تجزیه می کنند.
گازمتان متصاعد شده همراه با انزژی حرارتی حاصل شده در شرایط گرمای تابستان خود به خود باعث شعله ور شدن برج خنک کننده می گردد که افراد نا آگاه ممکن است آتش سوزی را عمدی تلقی کنند در حالی که عامل اصلی میکروارگانیزم ها هستند.
علت اینکه در برج خنک کننده چوبی PH آب برج را بایستی بین 8-7.5 تنظیم کرد این است که در PH بالای 8 ماده (LIGNIN SULPHONATE) حاصل شده و از ساختمان چوب جدا می گردد و چون این ماده رشته های سلولز چوب را به هم محکم کند با حل شدن آن مقاومت چوب از بین رفته و چوب پوسته پوسته شده و از ساختمان برج جدا می گردد.
علت به کار بردن چوب در برج ها را می توان به شکل پذیری، عایق بودن ،ارزانی ، دردسترس بودن وتر شدن آن ربط داد.

ب:آلومینیم:
آلومینیم آندی شده در برج های خنک کننده مورد استفاده قرار می گیرد . آلومینیم میل ترکیبی شدیدی با اکسیژن داشته و تولید اکسید آلومینیم می نماید که در شرایط 1 اتمسفر بسیار مقاوم است.
زیرا اکسید آلومینیم دارای خلل و فرج بسیار ریز بوده و از نفوذ اکسیژن کاملا ممانعت به عمل می آورد . به همین دلیل میزان خوردگی آلومینیوم به مرور زمان به شدت کاهش می یابد.
از آنجا که آلومینیوم یک فلز آمفوتر است در PH=4 خورده شده ، در PH=6 خوردگی آن کاهش می یابد و مجدد در PH=9 خوردگی دوباره شدت پیدا می کند.
بنابراین برجهایی که از آلومینیوم تهیه شده اند باید PH=6.5-7.5 و آب آنها بدون یون باشد و تزریق اکسیژن جهت فیلم AL2O3 مورد استفاده قرار گیرد.
عمده ترین خوردگی که در آلومینیوم حاصل می شود خوردگی حفره ای (PITTING) می باشد به طوری که اگر آلومینیوم در محلولی که حاوی بیش از 150PPM کلرو قرار بگیرد به راحتی دچار خوردگی حفره ای می گردد. همچنین آلومینیوم در محلول حاوی یون های مس، به راحتی مورد هجوم خوردگی حفره ای واقع
می شود . آلومینیوم در تماس با مس، برنج، برنز، در الکترولیت های مناسب نیز خورده می شود.

پ:فولاد نرم گالوانیزه :
جنس این فلزها از استیل بوده و دارای پوششی از روی است . روی تحت اثر عوامل محیطی اکسید شده و فیلم نرم و چسبنده ای که در آب های یک اتمسفر غیر قابل حل می باشد بر روی آن ایجاد می شود . روی دارای انرژی پتانسیل بیشتری از فولاد است و لذا باعث محافظت کاتدیک می گردد. معمولا عمر فین تیوب هایی که در برج به کار برده می شود به عوامل زیر بستگی دارد .
1-ضخامت لایه روی
2-ترکیبات هوای محیط صنعتی
3-زمان
در مدار آب و بخار برج های فولادی اگر از تشکیل یون++ Fe جلوگیری یا به حداقل برسد از به وجود آمدن یون های+++ Fe جلوگیری می شود. برج هایی که آب تغذیه آنها بیش از 150PPM کلرو داشته باشد برای مصرف فولاد مناسب نبوده و دچار خوردگی می گردد. فولاد نرم جهت لوله های آب و یا فن های برج مورد استفاده قرار می گیرند . و دچار خوردگی می شوند.

ت: پلاستیک
در ساختمان برخی از برج ها به خصوص بند و بست های برج از انواع مختلف پلاستیک استفاده می شود نظیر برج های خنک کننده HAMON که فقط دارای شبکه های پلاستیکی است و قسمت بالای آن از یک ردیف ایرانیت های بازیابی آب توسط هوا ساخته شده است.

برج های خنک کننده ایستگاه های تقویت گاز بیشتر از این نمونه هستند.

نوشته شده توسط سارا در 15:33 |  لینک ثابت   • نظر بدهید

یکشنبه بیست و پنجم بهمن ۱۳۹۴

شدت جریان آب

عوامل مؤثر در طراحی برج خنک کننده را بطور خلاصه می توان بصورت زیر بیان کرد:
1- میزان افت درجه حرارت (اختلاف دمای ورودی وخروجی برج)

2- اختلاف بین درجه حرارت آب سرد و درجه حرارت مرطوب هوا

3- دمای مرطوب محیط : اصولاً خنک کردن آب زیر این دما غیر ممکن است

4 – شدت جریان آب

5- شدت جریان هوا

6- نوع آکنه های برج

7- روش پخش آب

به تجربه ثابت شده است که برای هر 10 درجه فارنهایت افت دما در برج خنک کننده میزان تبخیر در حدود یک درصد کل آب در حال گردش می باشد .
چون نمک های کلرور حلالیت زیادی دارند غلظت یون کلر در آب ورودی به برج وآب در حال گردش راهنمای بسیار خوبی برای تعیین غلظت بوده و بنابراین همیشه باید آنرا بازدید و بررسی نمود.

افزایش غلظت مواد محلول و مواد معلق در آب در حال گردش در برج خنک کننده ایجاد اشکال می نماید که برای جلوگیری از افزایش غلظت مواد محلول و مواد معلق مقداری از آب در حال گردش را تخلیه می کنند که این آب در صنعت به زیر آب (Blow down) معروف است .
مقدار آب برج همچنین ممکن است تصادفی یا بوسیله باد تقلیل یابد . اصولاً در برجهای خنک کننده مقداری آب بصورت گرد درآمده و توسط باد یا کشش از برج خارج می شود .
مقدار تخلیه لازم در برج برای کنترل مواد محلول و معلق مجاز را می توان از رابطه زیر بدست آورد :

M=(B+W)*C
که در رابطه فوق :

B : مقدار زیر آب بر حسب gal/hr یا m3/hr

E : مقدار آب تبخیر شده بر حسب gal/hr یا m3/hr

C : ضریب غلطت پیشنهاد شده برای برج

W : مقدار آبی که توسط باد خارج می شود بر حسب gal/hr یا m3/hr

مقدار آبی که باد همراه خود از برج خارج می سازد در رابطه بالا منفی است ،زیرا آب مواد محلول و معلق را نیز با خود می برد . بنابراین تاثیر در غلظت و بالا بردن املاح آب ندارد .
مقدار آب لازم جهت آب کسری برج از رابطه زیر بدست آورد :
MAKE UP = E +B + W

انواع سیستمهای خنک کننده :

الف: سیستم های خنک کننده تر: WET COOLING SYSTEM
1- سیستم خنک کنندة باز
2- سیستم خنک کنندة بسته
3- سیستم خنک کننده ترکیبی

ب: سیستم های خنک کننده خشک : DRY COOLING SYSTEM
1- سیستم خنک کننده خشک مستقیم
2- سیستم خنک کننده خشک غیر مستقیم
3- سیستم خنک کننده ترکیبی

1- سیستم خنک کنندة باز: ONCE THROUGH SYSTEM
در محیطی که آب فراوان است محل های نزدیک دریا یا رودخانه آب را به وسیله پمپ از یک طرف وارد سیستم های مبدل حرارتی(HEAT EXHCANGERS)نموده و از طرف دیگر خارج می گردد. آب درمحل عبور خود با جسم داغ تبادل گرما کرده و دوباره وارد رودخانه یا دریا می گردد.
بنابراین آب گرفته شده از دریا مجددا به دریا باز می گردد و عمل تبخیر بر روی آن صورت نمی گیرد یعنی آب دارای مواد حل شده و معلق ثابتی است لذا ایجاد رسوب بر روی لوله های کندانسور نمی نماید اما به دلیل داشتن مواد معلق زیاد باعث خوردگی از نوع سائیدگی (ERROSION CORROSION) می گردد برای جلوگیری از سائیدگی درون لوله باید در داخل لوله های خنک کننده با ایجاد محافظ که با تزریق سولفات آهن FESO4 محقق می گردد اقدام نموده و سپس توسط گلوله های اسفنجی که به وسیله پمپ در داخل لوله ها ارسال می شود قطر مورد دلخواه استاندارد را در آن ایجاد و زیادی آن را کنده و از محیط خارج کرد.
2- در مناطق کم آب ، آبی که به عنوان واسطه حرارتی در سیستم ها عمل می کند حرارت را جذب کرده ، دور ریخته نمی شود ، بلکه مجدااز آن استفاده می نمایند. بنابراین آب را وارد سیستمی به نام برج خنک کننده (COOLING TOWER) کرده و پس از سرد شدن مجدا وارد مبدل های حرارتی می نمایند.
3- سیستم خنک کنندة ترکیبی بازو بسته (COMBINTION COOLING SYSTEM)
این سیستم بیشتر درمحیط هایی که در فصل تابستان سطح آب رودخانه پایین آمده و برج با کمبود تغذیه مواجه می شود استفاده می شود .

نوشته شده توسط سارا در 15:27 |  لینک ثابت   • نظر بدهید

یکشنبه بیست و پنجم بهمن ۱۳۹۴

برای تامین هوای مطبوع

هواساز(Air Handling Unit) دستگاهی است که برای تامین هوای مطبوع و سالم جهت دستیابی به دما و رطوبت مناسب بکار می رود. هواساز (Air Handling Unit)یکی از اصلی‌ترین دستگاههای تهویه مطبوع می‌باشد که در مسیر چیلر(Chiller) و بویلر(Boiler) با کانال هوا قرار می گیرد.

اجزای یک هواساز عبارتند از:

1- فن باکس (Fan Box) شامل فن فورواد یا فن بکوارد

(Forward Fan-Backward Fan)
2 – فیلتر باکس (Filter Box) شامل فیلتر های آلومینیومی قابل شستشو و فیلتر های کیسه ای(Bag Filter) و فیلتر های هپا (Hepa Filter) می باشد.
3 – کویل باکس(Coil) شامل کویل های سرمایی و گرمایی (Heating Coil-Cooling Coil)
4- رطوبت زن (Humidifire)
5- تجهیزات کنترلی
1- فن (Fan)
به عنوان یکی از اجزا مهم هواساز جهت جابجایی هوا در سیستم به کار می رود.انواع فن شامل فوروارد (Forward Fan) و فن بکوارد( Backward Fan) در موارد نیاز به ایجاد فشار کل و استاتیک زیاد یا متوسط و یا کم استفاده می شود.

2 –فیلتر(Filter)
در دستگاههای هواساز خانگی از چندین لایه فیلتر استفاده می‌شود که عملکرد آنها بصورت زیر می باشد
برای تصفیه ذرات درشت تر از فیلترهای فلزی که قابلیت شستشو دارند استفاده می شود. در مراحل بعدی از فیلترهای کیسه ای که دارای راندمان بالاتری بوده و ذرات ریزتری که از فیلتر فلزی فرار کرده اند را نگه می دارند.در مراحل بعدی فیلترهای هپا (Hepa)و اولپا (Ulpa)که از جنس بوروسیلیکات و دارای قدرت جذب ذرات تا ۳/. میکرون و ۱۲/۰ میکرون هستند استفاده می‌شود.

۳-کویل سرمایی و گرمایی(Cooling Coil-Heating Coil)
کویل‌های گرمایش یا با آب داغ و بخار کار می کنند و یا الکتریکی هستند و کویلهای سرمایش با آب مبرد و یا یک ماده مبردکار می کنند. کویل‌های سرمایش و گرمایش هواساز(Air Handling Unit) باید توسط لوله کشی با چیلر(Chiller) و بویلر (Boiler)در ارتباط باشند .

۴-رطوبت زن (Humidifire)
فرایند رطوبت زنی به وسیله پاشیدن آب از افشانک‌ها یا شبکه بخار و عمل رطوبت گیری توسط کویل سرد انجام می‌شود.

۵-تجهیزات کنترلی
شامل ترموستات برای تنظیم دما، تنظیم کننده‌های جریان هوا، رطوبت و غیره.

هواساز ایرواشر (Air Washer)مخصوص سالن های پرورش قارچ

هواساز ایرواشر (Air Washer) از اساسی ترین دستگاه سالن های پرورش قارچ خوراکی در روش کشت مدرن می باشد. تنظیم دما و رطوبت ، دی اکسید کربن و اکسیژن همچنین شستشوی هوا و جلوگیری از ورود هوای آلوده به داخل سالن و البته سم پاشی اتوماتیک و ایجاد محیط خنک توسط کویل‌های سرمایشی مرتبط با یک پکیج خنک‌کن و یا یک چیلر، و یا هوای معتدل توسط کویل‌های مرتبط با یک بویلر یا المنت‌های حرارتی از امکانات هواساز ایرواشر خانگی(Air Washer) می باشد.

نوشته شده توسط سارا در 15:26 |  لینک ثابت   • نظر بدهید

یکشنبه بیست و پنجم بهمن ۱۳۹۴

چیلر تراکمی چیست؟

Water Cooled Chillers
چیلر تراکمی چیست؟
در چیلر های تراکمی مبرد داخل کندانسور بوسیله آب خنک میشود .در این نوع چیلر، آبی که مبرد داخل کندانسور را خنک میکند خود گرم شده و دیگر قابل استفاده نیست به همین دلیل این آب وارد برج خنک کننده شده، دمایش پائین می آید و دوباره جهت خنک کردن مبرد وارد کندانسور می شود.در مناطقی که درصد رطوبت هوا زیاد باشد چون در برج خنک کننده فرایند انتقال حرارت بر اساس گرمای نهان تبخیر انجام میشود ، برج خنک کننده کارائی نداشته و نمیتوان چیلر آبی استفاده کرد ، همچنین اگر میزان مواد خورنده و رسوب آب زیاد باشد ، چون امکان خورندگی و رسوب گیری و مسدود شدن لوله های داخل کندانسور زیاد است بنابر این امکان استفاده از چیلر آبی وجود ندارد و به ناچار باید چیلر هوائی استفاده کرد.
در زیر به معرفی اجزاء اصلی چیلرهای آبی می پردازیم :
۱- کمپرسور
۲- کندانسور
۳- شیر انبساط
۴- اواپراتور

سه سیکل در یک چیلر آبی تراکمی وجود دارد:

۱- سیکل مبرد : که در آن مبرد از کمپرسور با فشار زیاد خارج شده و در کندانسور خنک می شود و با گذر از شیر انبساط وارد اواپراتور شده و گرمای آب اواپراتور را جذب کرده و آب اطراف اواپراتور را خنک می نماید و پس از خروج از اواپراتور دوباره به کمپرسور بر می گردد .
۲- سیکل آب برج خنک کننده :که آب خنک شده در برج خنک کن وارد کندانسور شده و مبرد را خنک می کند و دوباره به برج خنک کن بر می گردد .
۳- سیکل آب سرمایش ساختمان :که گرمای داخل ساختمان را وارد اواپراتور کرده و به مبرد موجود در اواپراتور منتقل می نماید و خنک شده و دوباره به ساختمان برمی گردد.
چیلر های تراکمی بنا به نیاز بصورت فریونی و آمونیاکی ساخته می شوند .
بعضی نکات درباره چیلر تراکمی:

اختلاف دمای آب رفت و برگشت از چیلر به برج خنک کننده بایستی 5 درجه باشد.
آب رفت به برج خنک کننده دارای دمای 28 درجه می باشد.
قبل از تزریق گاز بایستی شیر سرویس مربوطه را بست.
هنگام وکیوم کردن چیلر بایستی چیلر را خاموش کرد.
بایستی فشار مکش گاز فریون چیلر تراکمی برابر 45-75Psi و در دمش برابر 200-260Psi باشد(با کندانسور آبی).
معمولا لوله بزرگتر لوله مکش یا برگشت بوده و لوله کوچکتر لوله دهش یا رفت می باشد.
در هنگام روغن زدن بایستی چیلر خاموش باشد.
هنگام کارکرد چیلر بایستی تمام شیرهای آن باز شامل مکش-رانش-مایع باز باشد.
بایستی فشار روغن حداقل 20چی اس ای بیشتر از فشار مکش باشد.
برای روشن کردن چیلر ابتدا بایستی فن برج خنک کننده را روشن کنیم. سپس پمپ فن کویل و بعد از آن پمپ برج خنک کننده

(COOLING TOWER) را روشن می کنیم.
برای فشار زیاد و تست ازت از گیج قرمز استفاده می شود.
برای فشار کم و هم چنین وکیوم کردن چیلر از گیج آبی اسفاده می شود.
سطح شیشه نشان دهنده مایع مبرد بایستی صاف و بدون حالت کف زدگی باشد.
سطح روغن کمپرسور بین 1/2-1/4 سطح شیشه روغن نما باید تنظیم گردد.
مقدار اسید پیشنهادی برای چیلر ها با هر ظرفیتی 1/5 کیلوگرم می باشد.
فشار وکیوم در کنار دریا 1.29 اینچ جیوه و در شهر تهران برابر 27 اینچ جیوه تنظیم می گردد.

نوشته شده توسط سارا در 15:26 |  لینک ثابت   • نظر بدهید

یکشنبه بیست و پنجم بهمن ۱۳۹۴

متناسب با شرایط آب و هوایى

زنت (به انگلیسی( Zent) دستگاهی است دو منظوره که علاوه بر ایجاد سرمایش و گرمایش،میزان رطوبت هوا را نیز تنظیم کرده و مطابق با شرایط آب و هوایی ایران طراحی گردیده‌است. زنت دستگاه تهویه مطبوع دو منظوره ای می باشد که قادر به تامین هوای گرم و مطبوع در زمستان و هوای خنک و دلپذیر در تابستان است.دستگاه زنت دستگاهى است که از دو قسمت گرمایش و سرمایش تؤام با تنظیم رطوبت تشکیل شده است که متناسب با شرایط آب و هوایى مشابه ایران ساخته شده است.
تشریح عملکرد و ارزیابی اقتصادی دستگاه زنت:
در تابستان زنت، هوای گرم محیط را پس از عبور از روی سطوح گسترده خیس (پکینگ، پوشال و …) و انجام فرایند تبخیر آب خنک می شود و به این ترتیب هوای خنک و تازه ای را جهت آسایش فراهم می سازد.
در زمستان نیز پس از ترکیب هوای برگشتی با درصد معینی از هوای تازه بیرون، پس از عبور از کویل گرمایی آبگرم، دمای مناسب را برای مصرف کنندگان فراهم خواهد آورد.در واقع زنت ساده ترین دستگاه تهویه مطبوع متناسب با شرایط اقلیمی کشور می باشد که با صرف کمترین هزینه نگهداری و بهره برداری می تواند شرایط آسایش را برای مصرف کنندگان فراهم آورد.
سمت گرمایش آن ازیک کویل دو ردیفه یا چهار ردیفه تشکیل شده است و قسمت سرمایش آن از طریق سیستم پوشال و آب افشان عمل مى کند که به سیستم لوله کشى آب شهرى متصل است.انتقال گرما یا سرما در این حالت به طریقه اجبارى و توسط فن دستگاه صورت مى گیرد.این سیستم به دلیل هزینه کمتر چه در موقع تهیه آن و چه در موقع نگهدارى نسبت به سایر سیستم هاى تهویه مطبوع و بدلیل حذف لوله کشى به تمام اتاقها و عدم نیاز به چیلر جهت سرمایش براى منازل مسکونى مؤسسات عمومى و صنعتی، آپارتمانهاى چند واحدى و … بسیار مقرون به صرفه است.با استفاده از این دستگاه بعد از استقرار آن در محل مناسبى به نام زنتخانه یا بالکن، صرفاً با یک کانال کشى به اتاقها مى توان هواى مطبوع را در هر زمان به اتاقها هدایت کرد.
دستگاه مینی زنت
دستگاه مینى‌زنت در حقیقت مدل فشرده (Compact) همان دستگاه زنت است با این ویژگى که حجم دستگاه مذکور کمتر بوده و فضاى کمترى‌ از ساختمان را اشغال میکند و زیبایى ظاهرى آن بیشتر است. هدف از ساخت این دستگاه این است که از یک دستگاه براى یک واحد مستقل استفاده شود نه براى یک آپارتمان چند واحدى که چون حجم دستگاه کوچک است براحتى در ایوان هر واحد جا می گیرد در نتیجه عمل گرمایش و سرمایش توام با تنظیم رطوبت یک واحد را به راحتى انجام میدهد و بدین ترتیب مشکلات استفاده از یک دستگاه براى چند واحد از میان میرود و هر لحظه امکان کنترل و تنظیم رطوبت و گرما و سرما براى مصرف کننده بدون نیاز به تکنسین متخصص وجود خواهد داشت.قسمت گرمایش و سرمایش آن مشابه دستگاه زنت است که از دو طرف دستگاه ورودى براى تابستان و از یک طرف ورودى براى زمستان در نظر گرفته شده، در همان طرف نیز یک قسمت به هواى برگشتى از ساختمان اختصاص داده شده تا در زمستان به تنظیم دماى واحد مسکونى کمک نماید.
اجزاء دستگاه زنت
1-فن
۲-فیلتر(اختیاری)
۳-کویل‌های آب گرم و یا کویل‌های الکتریکی
۴-دریچه‌های قابل تنظیم
۵-سیستم پوشال‌ها و آبفشان
آشنایی سریع با دستگاه زنت:
1- زنت(Zent) دستگاهی است که در تابستان هوای بیرون را گرفته و از لابه لای پوشالهای مرطوب عبور میدهد و پس از خنک شدن (مانند کولر آبی ) توسط کانالهای اجرا شده به فضاهای داخلی ساختمان منتقل می نمایید و در زمستانها هوای داخل ساختمان را گرفته و از لابه لای کویل های آبگرم بالای دستگاه عبور داده و هوای گرم را به فضاهای داخلی ساختمان منتقل مینماید.
2- محل نصب این دستگاه در داخل ساختمان در فضایی کوچک که دارای پنجره ایی مناسب و قابل بسته شدن (در زمستان) با هوای آزاد داشته باشد، می باشد.
3- لوله های ارتباطی این دستگاه با سیستم تاسیسات ساختمان عبارت است از : یک جفت لوله رفت و برگشت آبگرم دیگ شوفاژ و یک انشعاب آب سرد مصرفی از سیستم آب مصرفی و همچنین یک کانال توزیع هوا که معمولا از بالای دستگاه تا فضاهای داخلی ساختمان ادامه دارد.
4- زنت مخفف زمستانی / نیمه / تابستانی می‌باشد این دستگاه در ایران اختراع شده و اولین بار در کارخانه ساخت سیستم‌های تهویه متعلق به مهدی بازرگان تولید شده‌است.
نوشته شده توسط سارا در 15:25 |  لینک ثابت   • نظر بدهید

یکشنبه بیست و پنجم بهمن ۱۳۹۴

حوضچه های بتنی

– ساختمان برج خنک کننده

برج های خنک کننده از قسمت های زیر تشکیل شده اند :
1- حوضچه های بتنی (BASIN)
حوضچه که در کف برج قرار گرفته و آب پس از خنک شدن در آن جمع شده و کسری آب برج (MAKE UP) نیز در آن تزریق می گردد .در بعضی از سیستم ها مواد ممانعت کننده (INHIBITOR) هم در این ناحیه به برج اضافه می شود . در بعضی از برج ها شیر تخلیه در کف حوضچه قرار گرفته و به صورت سیفونه مواد معلق ومواد محلول را از برج به بیرون حوضچه تخلیه می کند. حوضچه برج بهترین جا جهت ایجاد میکروارگانیزم های هوازی و بی هوازی ولجن به شمار می رود و وقتی که برج مدتی از مدار خارج شده باشد بوی تعفن از آن به مشام خواهد رسید . در حوضچه های خیلی عمیق نظیر حوضچه های برج های خنک کن نیروگاه پس از متوقف نمودن واحد جهت تعمیر سریعا با یک پمپ لجن کش مبادرت به خروج لجن های کف برج نموده و پمپ های گردش C.W.P (CIRCULATING WATER PUMP) آب خنک شدة برج را وارد مبدل های حرارتی می کنند چون این پمپ ها تولید جریان متلاطم می کنند بعد از این پمپ ها محل تزریق مواد شیمیایی به آب برج می باشد به همین دلیل (TURBELANCE) بهترین جا جهت کم کردن مواد معلق و C.D.S نیز بعد از این پمپ ها می باشد.
در بعضی از برج ها خنک کنندة شیر تخلیه را از آب خروجی مبدل های حرارتی می گیرند تا رسوب و موادمعلق حاصل وارد برج نگردد. این طرح چندان مناسب به نظر نمی رسد زیرا بلودان بایستی از آب قبل از ورود به مبدل گرفته شده تادر اثر درجه حرارت رسوب در آن ایجاد نشود .
2- لوله ها : آب سرد حوضچه برج را به وسیله C.W.P ها به مبدل های حرارتی و آب گرم شده را از مبدل های حرارتی به توزیع کننده آب در برج انتقال می دهند.
3- توزیع کننده : آب برگشتی از مبدلهای حرارتی از بالا وارد برج گشته از آنجا به چند شاخه تقسیم و به وسیله باز نمودن ولو مربوطه به توزیع کننده آب وارد حوضچه فوقانی برج می گردد.
4- حوضچه های فوقانی برج که معمولا از تخته های الوار ساخته شده و دارای سوراخ های بی شماری بوده که در درون آن پلاستیک های پروانه ای شکل تعبیه شده است تا پخش آب روی بند و بست ها ی داخل برج به نحو مطلوب انجام شود این حوضچه به علت قرار گرفتن در معرض هوا نقش یک استخر خنک کننده را ایفا می کند.
راههای مختلف جهت پخش آب بر روی بندوبست های درون برج وجود دارد .
شامل :
الف:استفاده از سرپوش ها که آب را در جهت مختلف از بالا به پایین یا بالعکس در روی بند و بست های برج پخش می کنند.
ب:استفاده از لوله های سوراخ دار.
پ:استفاده از تانکهای سوراخ دار پخش کن آب .
5- ستون های برج .(COLUMN)
ستون ها آهنی یا بتونی بوده باعث محکم نگاه داشتن بندو بست های برج و ساختار برج می گردند. تسمه ها نیز در ساختمان برج به کار گرفته می شود که ستون های آهنی و غیره را مستحکم می نمایند.
6- بادگیرها (LOUVER)
بادگیرها از تخته یا ایرانیت یا غیره بوده که به صورت مورب در قسمت های خارجی برج قرار گرفته واز این طریق است که نسبت آب به هوا که بایستی بین 5/1-75/0 باشد برقرار می گردد. به عبارت دیگر نفوذ هوا به داخل برج توسط بادگیرها انجام پذیر بوده که با تنظیم زاویة آن ها می توان نفوذ هوا در داخل برج را کنترل نمود.
7- تخته های بازیابی آب : (DRIFT ELIMINATOR)
بازیاب آب از تخته یا ایرانیت یا آزبست یا غیره است که جلوی فرار آب توسط هوا را گرفته و مانع خارج شدن آب از برج می گردد. هر گاه ریزش قطعات آب در برج خنک کننده پدید آید نشانگر خرابی بازیاب یا تغییر زاویه آنها می باشد.
در بعضی از برجهای مکنده ودر تمام برجهای دمنده تخته های بازیابی آب در بالای برج قرار گرفته است ولی در برج های مکنده بزرگ به ازاء هر ردیف از تخته های پخش کننده یک ردیف تخته بازیابی قرار گرفته است .

8- تخته های پخش کننده آب :
الف: SPLASH PACKING و SPLASH BAR که آب را به صورت قطره درآورده و از سرعت سقوط آب جلوگیری می کنند یعنی زمان برخورد آب با هوا زیاد شده و در نتیجه آب بهتر خنک می شود و به عبارت دیگر هر چه سرعت سقوط آب کمتر شود برخورد آب با هوای ورودی بیشتر می شود.
ب:FILM PACKING: سطح وسیعی ازآب را روی تیغه ها به وجود می آورند به شرح زیر :
1- GRID PACKING سری هایی از شبکه های چوبی که بوده توزیع آب را بر عهده دارند .
2-RANDOM PACKING تخته های نامنظمی هستند که با ایجاد مقاومت در مقابل جریان هوا آب را خنک می کنند.
3- PLATE TYPE FILM PACKING از صفحات پلاستیکی چین دار تشکیل شده اند با زاویه کمتر از 90 درجه ، کمتر از سطح افق در داخل برج قرار گرفته اند و چین هایی روی این صفحات پلاستیکی در برج های HAMUN زیاد مورد استفاده قرار می گیرند و در برخی از برج های HAMUN تیغه های بازیابی آ ب را نیز از جنس پلاستیک تهیه نموده اند .
عوامل موثر در خنک کردن برجهای خنک کننده به شرح زیر است:

1- سطح تماس آب و هوا
راندمان برج ها را با تبدیل هر چه بیشتر آب به قطرات ریز آب و سطح تماس بیشتر آب با هوا افزایش
می دهند.
2- سرعت آب:
اگر سرعت آب را بتوان کاهش داد تا با هوای بیشتری در تماس قرار گیرد، راندمان خنک کننده افزایش پیدا می کند . این عمل توسط تخته های پخش کننده آب عملی می شود نقش مجموعه این تخته ها اعم از SPLASH BARیا FILM PACKING و غیره در برج های خنک کننده جلوگیری از سرعت ریزش آب است.
در چنین شرایطی آب با هوا تماس بیشتری داشته و در نتیجه تبادل حرارتی آن بیشتر می شود و بر این اساس در طراحی ها در محیطی که درجه حرارت آب خروجی از برج و درجه حرارت هوای ورودی به برج نزدیک باشد ارتفاع برج را بلندتر اختیار کرده تا از سرعت سقوط آب کاسته شود تا آب در نتیجه تماس با هوا خنک گردد. در چنین وضعیت قیمتهای برج ها حدود 700-60 درصد بیشتر از برج هایی است که در محیطی قرارگرفته اند که اختلاف درجه حرارت آبی خروجی از برج ودرجه حرارت هوای ورودی به برج زیاد می باشد.
3- سرعت جریان هوا :
اگر سرعت دمیدن هوا در داخل برج زیاد باشد مقداری از آب را همراه خود برده و اگر سرعت کم باشد آب را به خوبی خنک نمی کند. معمولا نسبت L/G یعنی نسبت آب به هوا را در برجهای خنک کننده حدود 5/1 –75/0 پاوند در ساعت در نظر می گیرند.
تنظیم سرعت هوا در داخل برج به وسیله بادگیرها (LOUVERS) که می توان زاویه آنها را کم یا زیاد نموده و همچنین توسط تغییر زاویه پره های فن دمنده یا مکنده هوا انجام می گیرد.
4- اختلاف درجه حرارت آب خروجی و هوای ورودی .
5- رطوبت هوا هر چه بیشتر باشد راندمان خنک شدن برج پایین می آید .
6- روش پخش آب
نقش شیمیست در قسمت آب :
آب مورد استفاده برای سیستم های خنک کننده از جمله نیازهای عمدة بسیاری از صنایع است و لذا تصفیه و تهیه آب مطابق استاندارد برای هر واحدی از جمله نیازها در صنایع می باشد. با همه تدابیر به کار گرفته شده در تصفیه آب ها و به دست آوردن آب مورد نیاز در صورت عدم کنترل پیامدهایی از قبیل چهار مورد ذکر شده زیر را دنبال دارد .
1- خوردگی (CORROSION) و فرسایش.
2- تشکیل رسوب (SCALE)
3- مشکلات ناشی از تشکیل میکروارگانیزم ها.
4- تجمع لجن ها (FOULING)
برای جلوگیری از این پیامدها و مشکلات به خصوص خوردگی و رسوب دهی باید تا حد ممکن از سختی آب مورد استفاده در برجهای خنک کننده و سایر قسمت ها کاسته شود .

نوشته شده توسط سارا در 15:25 |  لینک ثابت   • نظر بدهید

یکشنبه بیست و پنجم بهمن ۱۳۹۴

اگزاست فن وسیله ای است که برخلاف فن های دمنده، هوا را می کشد

اگزاست فن وسیله ای است که برخلاف فن های دمنده، هوا را می کشد و از محیط خارج می کند. ساده ترین نوع اگزاست فن ها، هواکش های آشپزخانه هستند. اگزاست فن های صنعتی  قدرت مکش بالایی تا بیش از30000CFM  دارند که لازمه آن برخورداری از فن و الکتروموتورهای پرقدرت می باشد.

 اگزاست فن ها معمولا در دو حالت گردش هوا و یا خروج هوا مورد استفاده قرار می گیرند. در حالتی که از اگزاست فن ها در گردش هوا استفاده شود، هوا پس از فیلتر شدن دوباره به محیط باز می گردد.

اگزاست فن در اتاق تمیز

از آنجا که خروج، ورود و گردش هوا در اتاق تمیز باید کنترل شده باشد، اگزاست فن ها در این اتاق ها اهمیت دو چندانی دارند. معمولا در طراحی های اتاق تمیز، هوا پس از مراحل مختلف فیلتراسیون از هواسازها تامین می شود و از یک سمت مانند سقف وارد اتاق تمیز می شود و از سمت دیگر توسط اگزاست فن ها از اتاق خارج می شود. سپس این هوا گاهی به طور کامل به محیط بیرون داده می شود و یا با توجه به طراحی و کاهش مصرف انرژی هوای خارجی از اتاق تمیز و یا انرژی آن به سوی هواساز باز می گردد. معمولا در اینگونه موارد از اگزاست فن هایی استفاده می شود که خود دارای فیلتراسیون مانند فیلتر هپا هستند.

انواع اگزاست فن

انواع اگزاست فن های موجود در سه تیپ سقفی و یوتیلیتی تقسیم می شوند.

نوشته شده توسط سارا در 15:25 |  لینک ثابت   • نظر بدهید

یکشنبه بیست و پنجم بهمن ۱۳۹۴

دستگاه ایر واشر خانگی دستگاهى است که به وسیله آن می توان

ایر واشر خانگی

 

دستگاه ایر واشر خانگی دستگاهى است که به وسیله آن می توان عمل سرمایش همراه با رطوبت زنى را در ظرفیتى بالا به نحو احسن انجام داد. البته در بسیارى از موارد این دستگاه به عنوان جزئى از دستگاه عمل رطوبت زنى را انجام می دهد اما بر حسب نیاز این دستگاه به تنهایى نیز مورد استفاده قرار می گیرد .

نحوه عملکرد این دستگاه بدین صورت است که آب شهرى توسط یک پمپ به سیستم لوله کشى و توزیع آب این دستگاه منتقل می شده و سپس توسط نازلهاى تعبیه شده در این سیستم آب با فشار بالا و به صورت پودر بر روى تشتک انتهایى دستگاه پاشیده می شود. این عمل به افزایش انتقال حرارت بین آب و هوا کمک کرده و باعث می شود به کمک فن سانتریفوژى که در جلوى این سیستم قرار دارد هواى خنک و مرطوب ایجاد شود .درصورتی که این دستگاه به طور مستقل استفاده شود می توان از فیلترهاى مناسب در مقابل ورودى هوا به این دستگاه استفاده نمود. ظرفیت هوادهى این دستگاه متناسب با دستگاه هواساز بوده و از ظرفیت هوادهى  2500cfm تا  40000cfm می باشد.

دستگاه ایرواشر غبار وذرات و سایر آلودگی ها را از هوایی که به آن وارد می شود زدوده و هوای تمیز را خارج می نماید . هوا توسط فن دستگاه به داخل مکیده شده و با عبور از دیفیوزر به قسمت آبفشان می رسد که در آنجا ذرات معلق و آلودگی ها توسط بارانی از پودر آب شسته شده و هوای تمیز به سمت محل مورد نظر تهویه می شود .آبی که برای شستشوی هوا به کار می رود باید قبل از گردش مجدد در دستگاه ایر واشر خانگی ، تمیز شود. برای این کار آب از یک صافی عبور کرده و اجرام و ذرات از آن گرفته می شود. در هوای خیلی سرد که امکان یخ زدن آب پاششی وجود دارد برای جلوگیری از این امر یک کویل گرمکن آب استفاده می شود.دستگاه ایرواشر علاوه بر زدودن گرد و غبار و آلودگی ها از هوا ۳ کار مهم دیگر نیز انجام می دهد :

 1) رطوبت زنی
۲) رطوبت گیری
۳) خنک کردن هوا به روش تبخیری

از این رو در هوای گرم و خشک به عنوان یک دستگاه خنک کننده مورد استفاده قرار می گیرد .

نگهداری دستگاه ایر واشر خانگی (Air Washer)

نگهداری دستگاه ایرواشر شامل موارد زیر می باشد :

1)نظافت و تمیزکاری:

لازم است قسمت ها و اجزای زیر در فواصل زمانی معین مرتبا از اجرام و آلودگی ها پاک شوند .
1-1)  در صورتی که دستگاه دمپر داشته باشد، تیغه های دمپر و میله های رابط آنها باید زنگ زدایی شوند.
۲-۱) کل قسمتهای آب فشان شامل لوله های اصلی و لوله های قائم و نازل ها : هر گونه گرفتگی نازل ها می تواند روی فشار و مقدار و کیفیت بارش آب تاثیر منفی بگذارد .
۳-۱) تست زیرین دستگاه و شناور فلو سوئیچ
۴-۱) تیغه های قطره گیر
۵-۱)فیلتر : اگر فیلتر از نوع خود پاک شو نیست باید هر هفته تمیز شود .
۶-۱) واشر لاستیکی و کلیه درز بند ها
۷-۱) سینی تجمع لجن

2)بادزن :

زوایای تیغه ها و فواصل آنها باید مرتبا بازرسی و و در صورت لزوم تنظیم شود . در فواصل زمانی معین باید موتور بادزن طبق دستورالعمل کارخانه سازنده پیاده شده و مورد بازرسی قرار گیرد .

3)روانکاری :

لازم است یاتاقانهای فن هر ۴ ماه بازرسی و با گریس مقاوم در برابر آب گریس کاری شود.
یاتاقانهای محور اصلی صافی خودکار باید بازرسی شود . اگر یاتاقانها به صورت دائمی کار می کنند باید هرسال یک بار و چنانچه خارج از آب کار می کنند باید هر ۳ ماه یک بار روانکاری شوند .

کلمات کلیدی :

هوا ساز

هوا ساز خانگی

تعمیر برج خنک کننده

اگزاست فن

فن کویل کانالی

ایر واشر خانگی

برج خنک کننده

برج خنک کننده فایبر گلاس